I en kommende utlysing av ny avtale om leasing av biler kommer Bergen kommune til å kreve åpenhet om leverandørkjedene og ikke minst vilje til å rette opp i kritikkverdige forhold. Kjernen i kravene er å sørge for at leverandørkjeden er mer gjennomsiktig og åpen helt ned til utvinning av råstoffene. En undersøkelse Bergen kommune har gjort, viser ulik åpenhet om leverandørkjedene.
Kommunene Bergen, Oslo og Stavanger står bak en felleserklæring om hvilke krav de kommer til å stille til leverandørene av biler for å sikre menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, miljøet og forebygge korrupsjon. Alle de tre storkommunene skal snart publisere nye konkurranser om kjøp eller leasing av biler.
Bergen kommunes rammeavtale om leasing av biler med tillatt totalvekt inntil 3,5 tonn utgår sommeren 2021. Kommunens samlede bilpark består av ca. 900 kjøretøy i alle klasser og typer.
Kartlegging av åpenhet
Innkjøp konsern i kommunen har tidligere latt gjennomføre en kartlegging for å finne ut hvor åpne de ulike leverandørene er om hele leverandørkjeden fra gruve til ferdig bil.
Rapporten ble utarbeidet av BDO og Factlines. Målet var å dykke lengst mulig ned i leverandørkjeden for kommunens el-biler. Graden av åpenhet varierte. Én produsent kunne ta oss helt med til gruvene hvor råstoffene til batteriene blir vunnet ut, heter det.
Fremdriften på kartleggingsprosjektet har vært utfordrende, skriver BDO og Factlines. Enkelte av bilkjedene har vært ganske protektive, men felles er at de ønsker lang tids varsel for å fremskaffe den aktuelle informasjon. Samtidig er det enkelte av dem som bruker produsenter i land som er sterkt kritisert av Amnesty. Det er derfor viktig å ha innsikt i produksjonssteder og forholdene der.
Tydelige forventninger
Responsen og kommunikasjonen med alle de fire undersøkte bilmerkene var treg, og de jobbet lenge med å finne riktig person i eget selskap og hos leverandørene. For å ha god informasjon er det nødvendig å være eksplisitt på forventningene både til arbeidsforhold og at det er ønsket innsyn i denne informasjonen og de tilhørende risikovurderingene, fremgår det av undersøkelsesrapporten.
Be om dokumentasjon fra produsentene om det finnes risikovurderinger og eventuelle sertifikater på produksjonsstedene. Om det foreligger dokumentasjon fra produksjonsstedene, undersøk om påpekte avvik er kommunisert og eventuelt lukket, er noen av anbefalingene i rapporten.
Bli den første til å kommentere på "Stiller krav om åpenhet om leverandørkjedene i ny bil-anskaffelse"