Offentlige anbud har ofte et miljøinnslag, men det utgjør anslagsvis ikke mer enn ca. 25%. En del offentlige oppdragsgivere i 2024 stiller lavere klimakrav i kommende anbud enn forventet. Disse to erfaringene stammer fra to store buss-operatører som i stor grad kjemper om fylkeskommunale anbud. Det fremgår av en undersøkelse i regi av Riksrevisjonen. På den annen side melder Nye Veier at de stiller utslippskrav, men at der er tilbyderne som må komme med aktuelle tiltak og tilhørende potensial.
For å vurdere statlig heleide selskapers arbeid med å redusere sitt klimafotavtrykk har Riksrevisjonen undersøkt blant annet hvorvidt Vygruppen, Avinor, Bane NOR, Nye Veier, Mesta og Posten Bring arbeider strategisk og systematisk for å redusere egne klimagassutslipp.21 Disse selskapene er valgt ettersom de tilhører bransjer som står for store utslipp. Resultatene foreligger nå i «Statlige heleide selskapers klimafotavtrykk og påvirkning på natur Rapportert i Dokument 3:2 (2024−2025)»
Markedet skal identifisere
Nye Veier oppgir, ifølge Riksrevisjonens dokument, at selskapets anskaffelsesmodell tilsier at det er markedet som skal identifisere og tilby de mest utslippseffektive tiltakene. Hovedprinsippet er at Nye Veier stiller krav om utslippsreduksjon i kontrakter, og så er det tilbyderne som identifiserer de enkelte tiltakene og deres potensial i tilbudene. I tillegg til minimumskravene, kan tilbydere oppnå poeng i evalueringen ved å tilby ytterligere klimagassreduksjon enn minimumskravene.
Miljømessig bærekraft blir ifølge en tidligere benchmarking av selskapets anskaffelsesfunksjon i svært stor grad hensyntatt i selskapets anskaffelser, fremholder Nye Veier. Nye Veiers anskaffelsesfunksjon virker ifølge benchmarkingen å ha kommet lenger i arbeidet med mål og måloppnåelse på samfunnsansvar i anskaffelser enn virksomhetene selskapet blir sammenlignet med.
Mer vesentlig i 2023 enn i 2022
I 2023 viste en vesentlighetsanalyse av Vygruppen at interessentene anså temaet «Vygruppens påvirkning på klima og miljø» som mer vesentlig enn i 2022. Temaet er ifølge selskapet vesentlig for å vinne anbud, redusere driftskostnader ved energieffektiv fremføring og for å sikre konkurransekraft i markedet.
Selskapet har hatt dialog med Samferdselsdepartementet om å konkurrere om kontrakter og anbud, også der det ikke stilles strenge klimakrav. Vygruppen konkurrerer om slike kontrakter og anbud ettersom kollektivtransport med fossilt brensel likevel er mer klimamessig bærekraftig enn de fleste andre transportalternativer, heter det. Vygruppen ønsker derfor å øke produksjonen og tilbudet til kundene for å legge til rette for økning av kollektivandelen og godstransport på bane.
Lavere klimakrav
Det fremgår også av Riksrevisjonens dokument at den Bergen-baserte bussoperatøren Tide AS opplever at offentlige anbud ofte har et miljøinnslag, men anslår at det ikke utgjør mer enn cirka 25%. Selskapet uttrykker at selv om det ønsker å være mer klimavennlig enn det kontrakten åpner for, vil det da ikke bli kostnadsdyktig ettersom nullutslippsteknologi er mer kostbart.
Connect bus Norge AS, nordisk bussoperatør, opplyser videre at kontraktenes krav og vurderingskriterier påvirker hvilke ambisjoner selskapet kan realisere. Selskapet opplever at en del offentlige oppdragsgivere i 2024 stiller lavere klimakrav i kommende anbud enn forventet.
Bli den første til å kommentere på "Stiller utslippskrav, men tilbyderne må komme med tiltak og muligheter"