Kravene som ble stilt i flere store svenske buss-anskaffelser var slik at svenskenes stolthet, Volvo, ville bli nektet å delta i konkurransen, sammen med bl.a. kinesiske bussprodusenter. AB Storstockholms Lokaltrafik la nemlig til grunn krav etter den internasjonale fagforeningen ITUCs klassifisering. Nå er selskapet imidlertid kommet på andre tanker, og nøyer seg med å kreve operatørene kan vise at bussene ble produsert uten at menneskerettighetene ble brutt.
AB Storstockholms Lokaltrafik har ansvaret for kollektivtrafikken i Stockholms län. De neste månedene skal SL anskaffe tre store pakker med busstjenester. Totalt dreier det seg om en milliardkontrakt og cirka 380 nye elbusser som skal introduseres i SL-trafikken fra august 2026, skriver bussmagasinet.se.
Verdens største bussprodusenter utestengt
Opprinnelig krevde SL at montering av bussenes batteripakker, sluttmontering av batterier for fremdrift og produksjon av karosserier, chassis og sluttmontering bare får skje i land som består indeks 1, 2, 3 eller 4 i den internasjonale fagforeningen ITUCs klassifisering (International Trade Union Confederation).
SL stengte dermed døren for landene som ifølge ITUC er dårligst når det gjelder fagforeninger og menneskerettigheter. De har en indeks på 5 eller 5+. Det er land med stor produksjon av busser som Egypt, Tyrkia, Kina og India. SLs opprinnelige krav ville hindre flere av verdens største bussprodusenter, som Yutong, BYD eller Zhongtong, fra å selge busser til SLs operatører.
Også Volvo …
Også Volvo Buss ville bli stoppet. Selskapet har nemlig egyptiske MCV som partner i produksjon av karosserier til sine by- og intercitybusser. MCV står også for sluttmonteringen av bussene, selv om understellet kommer fra Borås.
SL går nå på samme linje som Västtrafik og Skånetrafiken tidligere gjorde – å kreve at busselskapene viser at det ikke har vært brudd på menneskerettighetene under produksjonen av bussene, heter det. Disse inkluderer tvangsarbeid, barnearbeid, livstruende arbeidsforhold, alvorlig miljøskade, storstilt korrupsjon og angrep på miljø- og menneskerettighetsforkjempere.
Gjennomføre kontroller
Busselskapene vil være forpliktet til å gjennomføre revisjoner og andre kontroller hos sine bussleverandører og sine underleverandører for å sikre at det ikke skjer brudd på menneskerettighetene. Revisjonene skal gjøres av uavhengige revisorer som kjenner til risikoen og hvordan eventuelle forbrytelser skjules. Da må SL godkjenne tilsynsrapportene.
Bli den første til å kommentere på "Svenske menneskerettighetskrav holdt på å utestenge Volvo fra anbud"