Nå har enda en havarert offentlig IT-kontrakt fått sin prislapp: Godt over en halv milliard kroner. Det er hva Staten må ut med for Statens vegvesens hevingen av kontrakten med IBM om en AutoPass-løsning sommeren 2015 – hvis ikke dommen i Oslo tingrett ankes. Da er erstatning, renter og sakskostnader medregnet. Rettens konklusjon var at det ikke var grunnlag for heving fra Statens vegvesen verken for inntrådt eller antesipert mislighold. Den etterfølgende hevingen fra IBM var derimot berettiget, heter det.
Saken foregikk for Oslo tingrett (Saksnr.: 16-051424TVI-OTIR/06).
I desember 2013 inngikk Statens vegvesen (SVV) og International Business Machines AS (IBM) avtale om levering av en informasjons- og kommunikasjonsteknologiløsning (IKT-løsning) for innkreving av bompenger i Norge (Grindgut/AutoPASS). Etter halvannet års utviklingsarbeid hevet vegvesenet avtalen. IBM var uenig i at hevingen var rettmessig,
Løsningen til IBM besto av ulike samarbeidende applikasjoner og var basert på deres Road User Charging Asset (RUC) som var tatt i bruk i storbyene Stockholm og Brisbane. Saksdokumentene omfatter over 30 000 sider.
Påstandene
Statens vegvesen hevdet at den sentrale årsaken til at heving av avtalen ikke var til å komme rundt, var at IBM undervurderte arbeidsomfanget og kompleksiteten i prosjektet. Dette førte til at IBM bommet grovt med estimeringen fra tilbudsfasen og gjennom hele kontraktgjennomføringen. Det ser også ut til at IBM i tilbudet priset seg lavere enn hva de mente det var grunnlag for.
Fra IBMs side ble det hevdet at økt prosjektomfang var den viktigste årsaken til forsinkelsene og problemene i Grindgut. Ved inngåelsen av leveransekontrakten var IBMs estimat 83 090 arbeidstimer med usikkerhetspåslag. Timeforbruket eskalerte, og i juli 2015 var estimatet 284 205 timer. Det økte prosjektomfanget førte til at IBM fikk behov for vesentlig økt bemanning og utfordringer med prosjektstyring. I tillegg ble den avtalte fremdriftsplanen vanskelig å følge. Denne utviklingen kan forklares med forhold hos SVV.
Retten: Utfordrende prosjekt
Oslo tingrett slår fast at Grindgut fra starten av var et utfordrende prosjekt.
Organiseringen på begge sider var kompleks. IBM benyttet leveranseteam lokalisert i India og Kina, ledet av et flernasjonalt team i Norge. SVV skulle på sin side fremskaffe en felles løsning for et stort antall bom- og driftsselskaper med ulike interesser og behov.
Tidsplanen var stram fordi kontrakten. Prosjektgjennomføringen ble konfliktfylt, forsinket og langt mer ressurskrevende enn forventet.
Uforholdsmessig mye tid og ressurser ble også brukt på avklaringer fremfor å sikre fremdrift i tråd med tidsplanen, fremholder retten. Situasjonen ble forverret av at SVV drev svært tett oppfølging og kontroll av prosjektgjennomføringen. Selv om formålet var å sikre god kvalitet på den endelige løsningen, var resultatet først og fremst at det tappet IBM for styrings- og ledelseskraft.
Bli den første til å kommentere på "Tingrettsdom: Må ut med mer enn en halv milliard for havarert bompengeløsning"