Ingen av de få togprodusentene som finnes kunne levere fjerntog til Norge med trinnfri adkomst fra plattformer. Det ble stilt krav om det, riktignok ikke «skal-krav». I tillegg har Norge en mengde med “umulige” plattformhøyder, som gjør slike krav vanskelig å imøtekomme. Dermed må rullestolbrukere benytte rampe eller heis for å komme seg av og på de nye togene. Mangelen på 100% universell utforming i toganskaffelsen gjorde at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård måtte svare for seg overfor Stortinget. Men det var lite han kunne gjøre.
Norske tog har nettopp kjøpt nye fjerntog, som skal settes i trafikk fra og med 2026. I anskaffelsesprosessen har det vært tett dialog med Toggruppa (Blindeforbundet, Norges Handikapforbund, Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon og Hørselshemmedes forbund). I ettertid har bl.a. Norges Handikapforbund stilt spørsmål fordi de opplever at tilgjengeligheten for rullestolbrukere på de nye fjerntogene blir for dårlig.
I konkurranseutlysningen fra Norske tog ba de om trinnfri adkomst fra plattformer på 760 mm høyde for å undersøke om markedet kunne tilby dette. Trinnfri adkomst fra denne plattformhøyden var stilt som krav, men ikke som et «skal-krav». – Vi fikk ikke tilbud på tog med trinnfri adkomst og flatt gulv, så dette toget kunne vi ikke kjøpe, skriver Øystein Risan, adm.dir. i Norske tog i en kronikk.
Tog og plattformer – ikke alltid greit
Risan fremhever at de i en ideell verden gjerne skulle ha at det var trinnfri adkomst til toget, i tillegg til at rullestolbrukere enkelt kunne komme seg rundt til alle togets fasiliteter. Det er dessverre mange fysiske begrensninger når det kommer til tog.
I Norge er det i tillegg stor variasjon på plattformhøyder, og det gjør at det på fjerntogstrekningene spesielt er svært vanskelig å ha direkte ombordstigning fra alle plattformshøyder (varierer mellom 300 mm og 760 mm).
Flere organisasjoner har vist til at leverandøren, Stadler, har et fjerntog med trinnfri adkomst, kalt Smile. Norske tog tar til etterretning at Stadler ikke valgte å tilby dette toget som det beste alternativet for nye fjerntog i Norge.
Reaksjoner på Stortinget
En rekke av partiene på Stortinget har reagert på utfordringene for rullestolbrukere i de nye fjerntogene. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård måtte ta seg tid til å svare hele fem representanter om det samme. Når det gjelder plattformene, opplyste han i svarene at det i dag varierende høyde og utforming på de 335 stasjonene i Norge, og kostnadene ved å oppgradere alle plattformene som fjerntogene stanser ved til standard plattformhøyde er svært høye. – Stadig flere stasjoner blir oppgradert for å kunne tilby en universelt utformet transporttjeneste. Det gjenstår fortsatt et betydelig arbeid med stasjonsoppgraderinger for å tilby dette i hele landet, konstaterte han.
Norske tog måtte velge en togtype som medfører at en del personer med funksjonsnedsettelse må benytte rampe/heis for på- og avstigning, skriver statsråden i sine svar, og lovete å følge opp. I møte med Norske tog og Jernbanedirektoratet har statsråden fått bekreftet at de vil ta størst mulig hensyn til brukerorganisasjonenes ønsker og behov slik at løsningene er så nært opp til målet om universelt utformede transporttjenester som mulig.
De siste tilpasningene
Anskaffelsen går nå inn en designfase der Norske tog sammen med leverandøren skal foreta de siste tilpasninger og justeringer foregår før toget settes i produksjon. I denne fasen vil brukerorganisasjonene i Toggruppa for universell utforming naturligvis bli invitert til å delta, slo statsråden fast i sine svar, og: – Jeg er opptatt av at alle skal ha god tilgang til jernbanetjenestene, og løsningene for assistanse for på- og avstigning må fungere tilfredsstillende for de aktuelle brukergruppene.
Bli den første til å kommentere på "Trøblete togkjøp for rullestolbrukere, lite statsråden kunne gjøre"