Rogalands-kommunen Gjesdal tar resultatet av sin førkommersielle anskaffelse av autonome busser enda et skritt videre. Etter å ha deltatt i og vært med på å vinne en europeisk pris som del av det finske FABULOS-prosjektet, skal kommunen nå sjekke om bussene også kan håndtere vestlandsk vinter- og ruskevær, forteller innkjøpsleder Jorunn Birkeland i Gjesdal kommune. Et liknende testprosjekt i regi av Ruter foregår i tidligere Ski kommune (nå Nordre Follo) i Viken denne vinteren. Også dette er en del av et internasjonalt samarbeid.
I sommer ble siste fase av en førkommersiell anskaffelse testes ut i Ålgård sentrum i Gjesdal kommune – to førerløse busser i rute med brukertilpassede og utslippsfrie løsninger. Siktemålet er smarte systemer som kan drive en flåte med selvkjørende minibusser i vanlig trafikk. Tilbudet egner seg særlig godt der det ikke er så stort behov for vanlige, fullsize busser som kjører i faste ruter uten så veldig belegg. Noen trenger også buss nå og da – og over mindre strekninger.
Prosjektet er tre-årig – fra 1. januar 2018 til og med 31. desember 2020 (utvidet til 31.3.21 pga Covid-19) – og i all hovedsak finansiert av EUs forskningsprogram Horizon 2020. Prosjektet er døpt FABULOS, dvs. Future Automated Bus Urban Level Operation Systems, som er en innovasjonskonkurranse i tre faser- en førkommersiell anskaffelse.
Film og «europeisk sølv»
En film fra prosjektet i sommer hadde premiere i september, og den finner du her: https://www.youtube.com/watch?PASAZFW1MyA&feature=youtu.be
I tillegg fikk FABULOS og Gjesdal kommune runner-up-prisen – andreplass – i den årlige kåringen det europeiske nettverket Procura+ arrangerer innenfor ulike kategorier i offentlige anskaffelser. FABULOS-prosjektet deltok i kategorien fremragende innovativ anskaffelse innen IKT. Nettverket Procura+ utgjøres av mer enn 40 offentlige oppdragsgivere som jobber med innovasjon og bærekraft. Det administreres av ICLEI, som er et globalt nettverk for lokale og regionale myndigheter, der bl.a. seks norske kommuner og KS er med.
Enda en pilot
– Innenfor samme prosjekt har vi også fått mulighet til å ha enda en pilot. Denne blir ganske annerledes enn den forrige, og planen er å ha denne på vinteren slik at vi får testet hvordan det virker. Det er Sensible4 m/flere som er ansvarlig for denne piloten, forteller innkjøpsleder Birkeland. Det er tre konsortier som har fått kontrakt og skal teste pilotene sine i seks byer – en i hver av byene som er med i prosjektet. Gjesdal ble utfordret til å gjennomføre en ekstra pilot fordi en av byene – Porto – ikke fikk lov og teste på annet et lukket område.
Ruter-prosjekt
Den finske teknologibedriften Sensible4 skal altså teste ut denne gangen. De utvikler programvare til bruk for autonome kjøretøy, slik at de kan kjøre i all slags vær. Sensible4 er også involvert i et testprosjekt i Ski i Nordre Follo kommune denne vinteren i regi av Ruter. Gjennom en avtale fremskaffet av Holo er Toyota Motor Europe og den finske teknologibedriften Sensible 4 nylig innlemmet i prosjektet. Danske Holo er en operatør av selvkjørende kjøretøy, med erfaring fra pilotprosjekter i fem ulike land. Selskapet står for driften av Ruters linjer med selvkjørende kjøretøy. Avtalen åpner for bruk av Toyota-kjøretøy utstyrt med Sensible 4s programvare på det kommende transporttilbudet.
Ruters utprøvning av selvkjørende kjøretøy gjennomføres i samarbeid med Statens vegvesen og Bymiljøetaten i Oslo kommune, som delprosjekt under en større satsing kalt «Smartere Transport i Oslo-regionen» (STOR). Hensikten med STOR-prosjektene er å utnytte teknologiske fremskritt til å gjøre transport i Oslo-området enklere, mer bærekraftig og mer kostnadseffektiv.
Bli den første til å kommentere på "Vant pris; skal vinterteste resultatet av sin førkommersielle anskaffelse"