Nær ni av ti varebiler leverte bare til en adresse, viser en Bærum-telling. Mangel på data gjør det vanskelig å vite hvilke tiltak man kan iverksette for å redusere transport og utslipp annet enn å stille krav til utslippsfrie kjøretøy. Om varene faktisk leveres med nullutslippskjøretøy hver gang, er dessuten ressurskrevende å kontrollere. Datakvaliteten og analyseverktøyene holder rett og slett ikke mål. Men det finnes verktøy som kan utvikles til å dekke ønsket behov. En innovativ anskaffelse er i emning.
Bærum kommune, Drammen kommune, Asker kommune, Oslo kommune jobber med å effektivisere varetransporten gjennom å redusere transport, redusere utslipp og redusere kostnader. Datadreven logistikk er ett av kommunenes flere delprosjekt under samarbeidsprosjektet Varelogistikk i vestkorridoren (Viv), fremgår det av et oppslag på innovativeanskaffelser.no.
En kunde pr bil (nesten!)
Utfordringen er at de fleste varebiler leverer bare til en butikk og har få varer per leveranse. Av en telling gjort i en av gatene i Sandvika i Bærum fremgår det at 86% av varebilene leverte til en adresse. To av tre kolli var ikke tyngre enn at man leverte varene med hender.
Kommunene har et dårlig og usikkert datagrunnlag for transport- og logistikk knyttet til varene som leveres til kommunene. Dette gjør det vanskelig å vite effekten av tiltak knyttet til transport- og utslippsreduksjon, og tiltakene fremstår som lite målrettede. Mangel på data gjør det derfor vanskelig å vite hvilke tiltak man kan iverksette for å redusere transport og utslipp annet enn å stille krav til utslippsfrie kjøretøy. Om varene faktisk leveres med nullutslippskjøretøy hver gang, blir igjen ressurskrevende å kontrollere.
Innovativ anskaffelse
Prosjektet Varelogistikk i vestkorridoren (Viv) planlegger å gjennomføre en innovativ anskaffelse med mål om å analysere tilgjengelige transportdata for å forbedre logistikken i vareleveranser. Markedsdialogen identifiserte at det finnes analyseverktøy som kan utvikles til å dekke ønsket behov i Bærum kommune. Det er også gjort en grundig undersøkelse om bestilleradferd for å tilrettelegge for sjeldnere bestillinger, i tillegg til å simulere besparelser ved optimale ruter.
En stor utfordring er at datakvaliteten fra transportørene er varierende. En nasjonal standard for deling av data trengs, påpekte representanter for prosjektet under en konferanse i Stockholm nylig. Og spørsmålet var om dette er en oppgave for DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) eller Standard Norge.
Ressurskrevende verktøy
Kommuner, leverandører og transportører anvender mange forskjellige systemer som ikke er kompatible når det kommer til overføring og sammenligning av data på tvers. Analyseverktøyene i dag er svært ressurskrevende og dermed dyre i drift. De krever mye manuelt arbeid for å sammenstille data, og er derfor avhengige av at den eksterne leverandøren aktivt legger data inn i analyseverktøyet for kommunen og dens vareleverandør, heter det. Den manuelle behandlingen øker dessuten risikoen for feilrapportering.
Nordisk prosjekt
LUP (Leverandørutviklingsprogrammet) leder, i samarbeid med DFØ prosjektet Zero Emission Delivery of goods (ZED), finansiert av Nordisk Ministerråd. Zero Emission Delivery 2.0 er en del av prosjektet «Circular and Climate Friendly Public Procurements» (CCFP), som søker å redusere klima- og miljøavtrykket fra den nordiske offentlige sektorens høye forbruk av produkter og tjenester.
I prosjektet samarbeider de Nordiske hovedstedene i en felles prosess med mål om å oppnå nullutslippslevering av varer, utvikle nordiske selskaper, finne grønnere og mer innovative løsninger, og sørge for økt samarbeid i offentlig sektor. Varelogistikk i vestkorridoren (Viv) er blant prosjektene.
Bli den første til å kommentere på "Vil småkjøring med varer til livs; innovativ anskaffelse for å rette opp kritisk datamangel"