Stortinget har bedt regjeringen utarbeide krav i forskrift til lov om offentlige anskaffelser om at alle nye ferger og rutebåter benytter lav- eller nullutslippsteknologi når situasjonen tilsier det er mulig. I sitt forslag til statsbudsjett for 2018 svarer Samferdselsdepartementet at de skal vurdere dette nærmere og komme tilbake. Men, heter det, det er allerede flere virkemidler som kan være egnet.
I dag er i overkant av 50 ferjer med større eller mindre batteripakker, i drift, på vei til å bli satt i drift eller vil bli satt i i drift på bakgrunn av kontraktkrav eller tildelingskriterier.
Regjeringen vil sikre, skriver departementet i sitt budsjettforslag, at alle nye riksvegferjekontrakter har krav til lav- eller nullutslippsløsninger. De siste årene er det lyst ut en rekke riksvegferjesamband med miljøkrav og bruk av miljø som tildelingskriterium.
Hydrogenelektrisk ferje
Det skal være god balanse mellom å stimulere til utvikling og implementering av ny og framtidsrettet teknologi, samtidig som eksisterende fartøyer utnyttes på en fornuftig måte. Statens vegvesen har etablert et utviklingsprosjekt for en hydrogenelektrisk ferje for å gjøre nullutslippsteknologi mulig for ferjestrekninger som ikke er egnet for elektrisk drift. En hydrogenelektrisk ferje vil kunne driftes der det ikke er tilstrekkelig tilgang på strøm eller i samband som er mer energikrevende enn hva som er egnet for elektrisk drift alene. Planlagt driftsstart er 2021.
Krav til lav- eller nullutslippsteknologi vil over tid redusere utslippene fra ferjesektoren betydelig, men fører samtidig til økte kostnader.
Redusert utslipp
Riksvegferjene slapp i 2016 ut om lag 275 000 tonn CO2. Nye inngåtte kontrakter og utlyste konkurranser pr. 1. juli 2017 er ventet å redusere utslippene med 89 600 tonn CO2 i året.
Statens vegvesen har innarbeidet krav til sikkerhet i større grad enn tidligere i kontraktsmalen for framtidige ferjekontrakter.
1.januar 2018 vil halvparten av riksvegferjesambandene ha kontrakter der det er nye krav til universell utforming, og innen 2022 vil samtlige riksvegferjesamband ha slike kontrakter.
Bli den første til å kommentere på "Vil vurdere krav til utslippsteknologi for ferjer i anskaffelsesforskriften"