Annenhver danske kommune hittil uten fokus på kontraktstyring

Skriv ut artikkelen

40 danske kommuner har ikke hittil hatt systematisk fokus på kontraktstyring, og 24 av de som har en innkjøpspolitikk, følger ikke systematisk opp denne. Det viser en undersøkelse i regi av Kommunernes Landsforening (KL) – søsterorganisasjon i Danmark til KS. 57 kommuner driver løpende oppfølging av bruken av sine avtaler. Det er 98 kommuner i Danmark.

I undersøkelsen som KL har utført, svarte 75 kommuner. 69 av disse svarte at de hadde en innkjøpspolitikk, men 24 av disse fulgte ikke systematisk opp politikken.

Undersøkelsen som var rettet mot kommunale sjefer med ansvar for innkjøp, viser at det i 43 av de 75 kommunene utarbeides informasjon om innkjøp til ledelsen. Det kan med fordel arbeides mer systematisk med informasjon om innkjøpsarbeidet til ledere på alle nivåer, og samtidig følge opp.  I 34 av de 43 kommunene som løpende lager informasjon om innkjøpsområdet til ledelsen, skjer også oppfølging overfor de kontorer og institusjoner som scorer lavt i slik informasjon.

Oppfølging av avtalebruk

Oppfølging av bruken av avtaler gjøres løpende i 57 av de 75 kommunene, heter det. 61 kommuner oppgir at de følger utviklingen i bruken av e-handel. I artikkelen på udbudsportalen.dk heter det at hvis en kommune bare øker sine innkjøp på en avtale med 10% – fra f.eks. 50 til 55% – vil en gjennomsnittskommune i snitt spare 100 000 kroner i året. Det er analyser av kommunenes innkjøpsdata som, viser dette. Med flere hundre avtaler er det et stort potensial her.

Når det gjelder kontraktstyring, viser undersøkelsen at 40 kommuner hittil ikke har hatt systematisk fokus her, men arbeider med det. Undersøkelsen peker således på, heter det i artikkelen, at de fortsatt ligger et stort arbeid i å få kontraktstyring på dagsordenen på tvers av kommunene med sikte på å høste de økonomiske og kvalitative gevinster som er forbundet med slik styring.

Organisering av innkjøpene

22 av de 75 kommunene har man retningslinjer for hvordan innkjøpsoppgavene skal organiseres, ifølge undersøkelsen.

I artikkelen er det med råd til profesjonelt innkjøpsarbeid, bl.a.:

  • Skaff et overblikk over forbruket, hva som kjøpes inn, av hvem og hos hvilke leverandører
  • Identifiser på bakgrunn av innkjøpsdata hvor en innsats vil ha størst effekt, f.eks. hvor innkjøpsvolumet er stort, avtalebruken lav eller hvor der er mange leverandører som løser samme oppdrag.
  • Utpek innkjøpsansvarlig på de institusjoner og kontorer/avtaler som kjøper mest
  • Gå inn for at varekjøp, der det er mulig, foregår elektronisk via kommunens e-handelssystem
  • Lag en plan for hvordan kontraktene bør følges opp ut fra den enkelte kontrakts karakteristika, bl.a. kontraktsum, politisk oppmerksomhet, borgernære ytelser og kompleksitet i tjenesten.

Bli den første til å kommentere på "Annenhver danske kommune hittil uten fokus på kontraktstyring"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.