En dansk måte å sikre konkurranse på i et marked med få leverandører, har fått tommel opp av EU-domstolen. Anskaffelsen det gjaldt, besto av delkontrakter, der den med høyst verdi tilfalt den tilbyderne med det økonomisk mest fordelaktige tilbudet. En delkontrakt med mindre verdi ble tilbudt den med nest mest økonomiske fordelaktige tilbudet, gitt at tilbyderen aksepterte å ta jobben til samme pris om i de beste tilbudet.
EU-domstolen avsa i juni dom i en sak (C-737/22, BibMedia) fra Danmark om muligheten for å tildele delkontrakter til en tilbyder som har levert det nest økonomisk mest fordelaktige tilbudet, skriver Upphandlingsmyndigheten.
Det nest beste
Saken gjaldt en anskaffelse delt opp i deler. Det fremgikk klart av konkurransegrunnlaget at den største delen ville bli tildelt den tilbyderen som leverte det økonomisk mest fordelaktige tilbudet, mens en del med lavere verdi kunne tildeles den tilbyderen som leverte det nest økonomisk mest fordelaktige tilbudet. Dette under forutsetning av at tilbyderen aksepterte å utføre den aktuelle delen til samme pris som i beste tilbud. Dette vilkåret var formulert som et kontraktsvilkår.
Dersom tilbyderen som leverte det nest økonomisk mest fordelaktige tilbudet ikke aksepterte å tilpasse seg prisen på beste tilbud, ville tilbyderen som tok tredjeplassen i rangeringen i stedet bli spurt. Spørsmålet ville deretter gå videre i rangeringen, så lenge ingen av budgiverne gikk med på å tilpasse seg prisen på det beste budet. Dersom ingen tilbyder rangert nest sist var villig til å utføre den aktuelle delen til denne prisen, vil den tilbyderen som leverte det økonomisk mest fordelaktige tilbudet bli tildelt alle deler av kontrakten.
Valget om å utforme anskaffelsen på denne måten ble tatt med sikte på å opprettholde konkurransen innenfor det aktuelle markedet. Markedet for bibliotekmateriell er preget av at det finnes et lite antall spesialiserte leverandører og mulige budgivere. For disse er danske bøker og noter det største produktområdet målt i omsetning og er kommersielt viktig.
EU-domstolen
EU-domstolen fant at en slik utforming av anskaffelsen ikke var i strid med prinsippene om likebehandling og åpenhet. Prinsippene er til hinder for at en forhandling finner sted mellom oppdragsgiver og tilbyder. Tilbudet kan prinsipielt ikke endres etter at det er levert, verken på initiativ fra oppdragsgiver eller etter initiativ fra tilbyder. Den aktuelle anskaffelsen inneholder imidlertid ikke noe element av uautorisert forhandling i den forstand som følger av rettspraksis. Ingen tilbyder hadde mulighet til, ved å endre sitt tilbud eller ved noen forhandling, å endre sin posisjon i rangeringen eller prisen som vil gjelde for noen del av kontrakten.
Bli den første til å kommentere på "Dansk grep for å sikre konkurranse har vunnet frem i EU-domstolen"