Drøyt 40-talls private hjemmehjelps-firmaer i det offentliges tjeneste er gått konkurs i Danmark de siste årene. Prispress er en forklaring – noen har sett for mye på pris, for lite på kvalitet, sier ministeren for offentlig innovasjon, Sophie Løhde. De fleste konkursene har imidlertid lite med kommunenes fire år gamle mulighet til å bruke anbud. De fleste stammer fra forløperen, en godkjennelsesordning, som førte til en mengde private leverandører – hvorav mange små.
I Danmark ble det i 2003 åpnet mulighet for bruk av privat hjemmehjelp innenfor en valgfri-ordning. Private leverandører ble rekruttert gjennom en godkjennelsesordning. Alle virksomheter som kunne leve opp til kommunens kvalitetsstandarder (og eventuelle andre krav) til en timepris som tilsvarte kommunens gjennomsnittlige langsiktige kostnader, kunne bli godkjent. Disse kunne så fritt velges av innbyggerne.
I mange kommuner betød det at man hadde forholdsvis mange leverandører, især av praktisk hjelp. Mange av leverandørene var dessuten forholdsvis små, dvs. leverte bare til en mindre andel av kommunens borgere.
Overgang til anbud
I 2013 kom så loven om hjemmehjelp som gav mulighet for kommunene å legge ut hjemmetjenester på anbud. Fagforeningen FOA, som er en del av dansk LO, er kommet til at drøyt 40 private hjemmehjelps-firmaer er gått konkurs siden 2013. Langt de fleste konkursene stammer fra tiden etter at den nye loven kom, men en rundspørring som KL (Kommunernes Landsforening) har gjort, viste at bare et mindretall av konkursene hadde skjedd i forbindelse med anbud.
Leverandører som har gått konkurs, viser til at kommunene har presset markedet i den grad gjennom anbud at de private får store vanskeligheter med å få økonomien til å henge sammen. Det er umulig å levere billigere tjenester enn den kommunale hjemmepleie på de eksiterende vilkår, heter det. Med de nye reglene for anbud blir vi presset av useriøse leverandører uten lønns- og arbeidstidsavtaler. De har muligheter til å by med svært mye lavere priser.
For mye pris, for lite kvalitet
En annen forteller at de, for å vinne, konkurransen måtte gå ned i pris. Resultatet var at firmaet rett nok vant, men det kostet firmaet 400 000 – 500 000 kroner i måneden. Feilen er, sier lederen for denne virksomheten, at kommunene siden 2013 har sett for mye på pris og for lite på hvilken kvalitet firmaene kan tilby.
Den danske ministeren for innovasjon, Sophie Løhde, har uttalt at de mange konkursene er et problem som skal løses, men at det er kommunene selv som har ansvaret. Det er eksempler på at det i kommunene at det har vært for mye fokus på pris og for lite fokus på kvaliteten.
Vil gjerne ha de private
Dansk Industri gjorde for øvrig i sin tid en undersøkelse av de eldres valg av pleie – og omsorgsleverandør, og fant at de eldre fortsatt gjerne vil ha de private. Det høye antallet konkurser har ikke betydd at etterspørselen etter de privates tjenesteytelser er blitt mindre.
Heller ikke er lysten i kommunene stor til å gi opp bruken av anbud. Blant annet betyr det reduserte administrasjonskostnader i og med at de nå kan velge noen få leverandører, mens det under godkjennelsestiden kunne være et mye større antall leverandører å holde styr på.
Bli den første til å kommentere på "Dansk konkursras blant private i offentlige hjemmehjelps-tjeneste"