Danske kommuner har fått ny, felleskommunal innkjøpsstrategi: «Sammen om innkjøp og forbruk». Den setter retningen for kommunenes innkjøp og forbruk fram mot 2030, og er utarbeidet i samarbeid bl.a. med kommunene under ledelse av KL (Kommunernes landsforening). Strategien gjennomsyres av oppfordring til samarbeid mellom fagavdeling og innkjøpskompetansen i kommunene. Bruk av innkjøp er en mulighet til å tenke nytt om oppgaveløsningen, slik at gjennom innkjøp sikres størst mulig velferd for de tilgjengelige ressursene, heter det.
Innkjøpsstrategien er nylig vedtatt av styret i KL – søsterorganisasjon til norske KS. Den skal støtte opp om kommunenes innkjøp og forbruk. Hvert år kjøper danske kommuner for over DKK 100 mrd. kr., og det gjør innkjøp til en betydelig motor i å tenke nytt hvordan kommunene løser oppgaver, slås det fast i innledningen til strategien.
Tre «referansepunkter»
Innkjøpsstrategien er laget i tett dialog med kommunene, og i strategien er det pekt på tre veiledende «referansepunkter» for kommunenes innkjøp, forbruk og samarbeid med markedet i fremtiden:
1. Kommuner skaper kvalitet og verdi for innbyggere og ansatte gjennom innkjøp
2. Kommunene reduserer klima- og miljøbelastningen fra kommunenes innkjøp og forbruk
3. Kommunene frigjør plass og skaper tid til kjerneoppgaven via utvikling og effektivisering av anskaffelsespraksis.
Dette gjør innkjøpsutfordringene komplekse, og det kreves tett dialog og samarbeid, påpeker KL, men slår fast at kommunene er godt rustet når det gjelder det fremtidsrettede arbeidet.
Inspirasjon og case-katalog
Sammen med strategien er det laget en inspirasjons- og case-katalog med eksempler på hvordan kommuner lykkes med å skape resultater i forhold til strategiens «referansepunkter». Kommunene jobber for tiden med hvilke målestokk man skal legge til grunn – både lokalt og i fellesskap og i regi av SKI – Statens og Kommunernes Indkøbsservice.
For hvert “referansepunkt” beskrives en rekke steg på veien mot et fortsatt ambisiøst arbeid med kommunenes innkjøp og forbruk, med eksisterende erfaringer og tidligere strategier på området som grunnlag.
Identifiserings-utfordring
Det ligger en betydelig, strategisk oppgave i å identifisere hva som er de viktigste hensynene ved et kjøp i den enkelte kommune eller samkommune, og hvilken innsats som skaper størst verdi i forhold til behov og mål, understreker KL i strategien.
Kommunale innkjøpsavdelinger kan ikke alene lykkes med å endre og styrke praksis. Samarbeid må til. De respektive fagavdelingene på velferdsområdene som står for en svært stor del av innkjøpene, har typisk ikke innkjøpskompetanse. Skal potensialet knyttet til kommunenes innkjøp og forbruk utnyttes, krever det felles styring og fokus på flere plan.
Må prioritere
All innsats som kan understøtte arbeidet med de tre referansepunktene kan ikke settes i gang med en gang. Derfor vil det naturlig nok måtte prioriteres i den enkelte kommune, slik at lokale mål, ressurser og modenhet henger sammen. I tillegg til arbeidet i den enkelte kommune, krever det samarbeid for å utvikle og høste gevinsten på innkjøpsområdet. Her står kommunene på et godt grunnlag – det er allerede et godt etablert samarbeid på anskaffelsesagendaen på tvers av kommunene.
Bli den første til å kommentere på "Ny, felleskommunal innkjøpsstrategi lansert i Danmark"