En undersøkelse tyder på at danske offentlige oppdragsgivere i vesentlig større grad enn før nå kjøper klima- og miljøvennlig. Det har Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen funnet ved å lete etter ord som indikerer klima, miljø, livssykluskostader, miljømerker etc. Andelen kunngjøringer med et eller flere grønne elementer/ord er øket fra 44% i 2020 til 60% i fjor. Der det er minst et ord som relaterer seg til total- og livssykluskostnad er det en fordobling og der ordet miljømerke nevnes er økningen 3% – fra 14 til 17%.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen kom nylig med sin rapport «Status for Offentlig konkurrence 2022», som omhandler danske offentlige anskaffelser i 2021. Kjøpene fra privat sektor utgjorde noe over 400 milliarder danske kroner – en tredel av de samlede offentlige utgifter i Danmark og en sjettedel av landets BNP.
I 2021 ble det kunngjort mer enn 2200 danske anskaffelser med verdi over EUs terskelverdier (EU-kunngjøringer). Over halvparten var tjenestekjøp, en tredel varekjøp og knapt en tiendedel gjaldt bygg og anlegg.
Direktekjøp og rammeavtaler
Knapt 19 milliarder er verdien på de kontraktene som ble inngått direkte i 2021 i Danmark – en økning målt i verdi. Mer enn halvparten av den samlede kontraktssummen for EU-kunngjøringer gjaldt rammeavtaler. Det er opp mer enn 30% sammenliknet med 2017, fremgår det av rapporten.
Drøyt 28% av de danske EU-kontraktene ble oppdelt i delkontrakter – seks prosentpoeng flere enn i 2020. Imidlertid vant små bedrifter med færre enn 50 ansatte snaut 40% av EU-kontraktene, ned drøyt fire prosentpoeng målt i forhold til 2020. Nedgangen tilskrives at småbedriftene i mindre grad vant tjenestekontrakter i 2021 enn i 2020.
Antallet annullerte kontrakter økte en smule i 2021, til 27% av alle EU-kunngjøringene. Dessuten er det en tendens til at utenlandske bedrifter vinner danske EU-konkurranser, særlig varekjøp, og det dreier seg om nabolandene Norge, Sverige og Tyskland.
Undersøkelse av «grønne ord»
For å få et begrep om omfanget av grønne og klimavennlige anskaffelser, har Konkurrence- og Forburgerstyrelsen i en undersøkelse registrert «grønne ord» og funnet at andelen EU-kunngjøringer med et eller flere grønne elementer er øket fra 44% i 2020 til 60% i fjor.
Det er også en økning i anskaffelser med minst et ord som relaterer seg til total- og livssykluskostnad – fra knapt 10% i 2020 til drøyt 22% i 2022. Og andelen kunngjøringer som nevner ordet miljømerker, er opp 3% fra 14 til 17% i samme periode. I halvparten av de kunngjøringene der Svanemerket nevnes i konkurransegrunnlaget, er det i forbindelse med at merket stilles som krav.
Konkurranseutsetting
Av rapporten fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen fremgår det også at andelen av konkurranseutsatte tjenestekjøp målt i forhold til hva som totalt benyttes til formålet, nådde sitt foreløpige toppnivå i 2021, nemlig 26,6%. Imidlertid, heter det, kan ikke dette sies å representere en tendens, da økningen i særlig grad kan tilskrives regionene med ansvar for spesialisthelsetjenesten. Utviklingen ble påvirket av Covid19-krisen. Når det gjelder staten og kommunene gikk førstnevntes andel ned med 0,6 prosentpoeng fra 2020, mens kommunene steg i samme omfang.
Bli den første til å kommentere på "Ordvalg i anskaffelser tyder på sterk økning i klima- og miljøvennlig kjøp"