Det kan gå på kvaliteten løs i offentlig oppgaveløsning når offentlige oppdragsgivere kunngjør en konkurranse rett før sommerferien og har tilbuds- eller anmodningsfrist underveis i ferien. Det slår Dansk Erhverv fast. To av tre kunngjøringer i Danmark ble publisert i oppkjøringen til skolenes sommerferie med frist før ferien var omme. Det blir mer og mer av slikt, og Dansk Erhverv slår nå alarm.
Det er den store næringsorganisasjonen Dansk Erhverv som har analysert situasjonen for kunngjøringer i Danmark opptil og i sommerferien. Tallene er hentet fra Udbudsvagten A/S, som har basert sine data på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens kunngjøringsportal udbud.dk, på TED-databasen (for anskaffelser over EUs terskelverdier) og på egen innsamling det kunngjøringen ikke har vært publisert i de to andre kildene.
I de siste ni årene er mellom 187 og 341 kunngjøringer gjort i de to siste ukene opp mot det som er de travleste ferieukene. Det er i og for seg ikke så galt, mener næringslivsorganisasjonen. Men dersom oppdragsgiverne vil ha de beste og mest kvalifiserte virksomhetene til å levere tilbud, må tilbuds- og anmodningsfristene settes slik at de tar høyde for at mange i det private også har sommerferie, heter det. Beregningene fra Dansk Erhverv viser imidlertid at så ofte ikke er tilfelle – alt for ofte ligger fristene i selve ferien eller i uken derpå.
To av tre med frist i sommerferien
To av tre kunngjøringer som i år ble publisert i ukene 26 eller 27 har tilbuds- eller anmodningsfrist i løpet av skolenes sommerferie – frem til og med uke 32, viser beregningene. Det er særlig andelen frister i sommerferien som varierer fra år til år og gir variasjonen i hvor stor den samlede mengde urealistiske frister er over de siste ni årene.
Dansk Erhvervs vurdering er at kunngjøring i ukene 26 eller 27 med tilbuds- og anmodningsfrister i uke 33 eller tidligere er uakseptabelt og urealistiske fordi virksomhetene får det vanskelig med å lage sitt beste tilbud i sommerferien. En hensiktsmessig frist vil derimot være fra uke 34 og fremover, fremholder Dansk Erhverv. Det gir virksomhetene mulighet for å få nøkkelmedarbeidere tilbake fra ferie og tilstrekkelig med tid til å utarbeide kvalifiserte tilbud.
Utvikling i feil retning
– Fra 2010 til 2015, hvor det gikk rett vei med det offentliges planlegging av sommerkunngjøringenes, har vi de siste tre årene sett utviklingen gå den motsatte vei, kommenterer Dansk Erhverv. Det skader konkurransen og kan i verste fall bety at det ikke er den best egnede virksomheten som vinner. De ikke har hatt nok tid til å utarbeide tilbudsmaterialet. Det er et problem for det offentlig-private samarbeidet, og i verste fall koster det danske borgere skattekroner at det offentlige ikke får løst oppgavene på den beste og mest effektive måte.
Bli den første til å kommentere på "Slår alarm: «Feriekunngjøringer» med kort frist kan gå på kvaliteten løs"