EU har nå lansert en omfattende kompetansepakke, ProcurCompEU, for de som arbeider med offentlige anskaffelser – både den enkelte medarbeider og organisasjonen som helhet. Pakken – eller verktøyet – markedsføres som en europeisk kompetanseramme for personer som arbeider med offentlige anskaffelser. Ved hjelp av ProcurCompEU kan den enkelte evaluere eget kompetansenivå og – behov. Samtidig kan innkjøpsorganisasjonen identifisere eget modenhetsnivå og se hvilke grep som trengs for å kunne leve opp til virksomhetens samlede strategiske mål.
ProcurCompEU er et verktøy som Europa-kommisjonen har utformet for å fremme profesjonaliseringen av det offentliges anskaffelser. Det omfatter definisjoner av 30 ulike nøkkel-kompetanser, heter det, og utgjør dermed en felles referanseramme for personer som arbeider med offentlige anskaffelser i og utenfor EU. Verktøyets grunnerkjennelse er at offentlige anskaffelser er en strategisk funksjon med sikte på investeringer som gir bærekraftig vekst.
Denne kompetansepakken fra EU er til hjelp for organisasjoner til å bygge opp de team de trenger for å nå sine strategiske investeringsmål og for å oppmuntre til en karriere på anskaffelses-området. Ved hjelp av verktøyet kan enkeltpersoner som arbeider med anskaffelser vurdere egen kompetanse, samtidig som det fremmer utdannelse og profesjonell utvikling. I tillegg er det også til nytte for dem som legger til rette for utdanning til å finne frem egnede program.
Fire hoveddokumenter i pakken
Det er fire hoveddokumenter i ProcurCompEU:
- En oversikt over verktøyet og dets bruksområde
- En kompetansematrise som inneholder en beskrivelse av de kunnskaper og ferdigheter som personer som arbeider med offentlige anskaffelser bør ha – avhengig av hvilken rolle de har.
- Et selvevalueringsverktøy som yrkesaktive og organisasjoner innenfor offentlige anskaffelser kan benytte for å bedømme sitt kompetansenivå og sin organisatoriske modenhet for de ulike kompetansene som identifiseres i kompetansematrisen.
- En allmenn utdanningsplan som viser hvorledes offentlige forvaltninger kan løfte innkjøpsfolkets kompetanse
Identifisere sin kompetanse
Med andre ord kan verktøyet benyttes av den enkelte for å definere sin kompetanse som grunnlag for egen videreutvikling og karriere. Offentlige organisasjoner kan benytte det til å evaluere og forbedre sin anskaffelsesfunksjon slik at den møter organisasjonens strategiske prioriteringer.
Ved bruk av verktøyet kan de som arbeider med offentlige anskaffelser en mulighet til å bedømme nåværende og fremtidige utfordringer, gjøre gode investeringer og tilby verdifulle tjenester til innbyggerne, fremgår det av Europakommisjonens egen omtale av ProcurCompEU.
Bli den første til å kommentere på "EU lanserer kompetansepakke for offentlige anskaffelser"