De tre EFTA-statene, blant disse Norge, øyner fare når EU skal lage nye anskaffelsesdirektiver. Bakgrunnen er at offentlige anskaffelser mer og mer er blitt et verktøy for å nå EUs strategiske mål. Hvis det i de nye direktivene f.eks. tas inn noe om å gi leverandører fra EU fortrinn ved offentlige kjøp, kan det bli skummelt for leverandører fra de tre EFTA-landene, deriblant Norge. Det har de tre EFTA-landene nå sagt fra om.
EFTA-landene Norge, Island og Liechtenstein utgjør sammen med de 27 landene som er med i EU, det såkalte EØS-området. EFTA har i gang flere såkalte underkomiteer som fra tid til annen ytrer seg i viktige spørsmål, også når det gjelder offentlige anskaffelser. Sist om utviklingen i EU i retning av at offentlige anskaffelser mer og mer betraktes som et verktøy for å nå EUs strategiske mål.
EUs strategiske mål
I kommentar fra EFTAs underkomite for fri bevegelse av varer heter det at lovgivningen om offentlige anskaffelser i EØS i de senere årene har sett økt samsvar med EUs strategiske mål. Som en del av den pågående revisjonen av direktivene om offentlige anskaffelser har EU-kommisjonen kommunisert at den reviderte lovgivningen bør inkludere et krav om EU-preferanse ved anskaffelser i visse strategiske sektorer og teknologier, påpeker komiteen, og:
– Der «europeiske preferansekriterier», «EU-innholdskrav» eller «Kjøp europeisk» innføres i lovgivningen om offentlige anskaffelser, bør det presiseres at disse begrepene omfatter alle 30 EØS-stater. Slik presisering er viktig for å unngå utilsiktet konkurransevridning til fordel for visse økonomiske aktører i det indre marked
Redusere tvister
Tydelig og presis lovgivning fjerner usikkerhet for oppdragsgivere og bidrar til å forbedre effektiviteten, fremholder komiteen i sine kommentarer. Det reduserer også antallet unødvendige tvister i offentlige anskaffelser. Derfor oppfordrer EØS-EFTA-statene Europakommisjonen til å gi en utvetydig avklaring om EØS-EFTA-statenes status i den reviderte lovgivningen.
Komiteen gir et eksempel på hvor slik avklaring er gitt. Det er loven om krisesituasjon og robusthet i det indre marked (IMERA), der det bl.a. står: «Deltakelse i den felles anskaffelsesprosedyren skal være åpen for alle medlemsstater, EFTA-stater … I denne artikkelen og artikkel 41 skal disse landene anses som deltakende medlemsstater dersom de bestemmer seg for å delta i den felles anskaffelsen».
Bli den første til å kommentere på "Fare på ferde for norske leverandører om EU velger å gi fortrinn til egne"