Slik vil EU at oppdragsgivere håndterer tilbydere fra 3. land

Anbud365: Slik vil EU at oppdragsgivere håndterer tilbydere fra 3. landVeiledningen som nå foreligger fra Kommisjonen er en del av kommisjonens nye «pakke» for sunn konkurranse, høy kvalitet og like forutsetninger innenfor offentlige anskaffelser. På bildet EU-kommisjonens president, Jean-Claude Juncker (foto: Etienne Ansotte).

Skriv ut artikkelen

EU-kommisjonen er kommet med veiledning for hvordan offentlige oppdragsgivere innenfor EUs område for offentlige anskaffelser skal håndtere tilbydere fra land med frihandelsavtale med EU. Øvrige utenlandske tilbydere har ikke adgang til dette markedet. Først og fremst er det unormalt lave tilbud man skal være på vakt mot, og dessuten stille høye kvalitetskrav.

For en tid tilbake kom EU-kommisjonen med sin veiledning knyttet til 3. lands deltakelse på EUs marked for offentlige anskaffelser. Den gjelder altså tilbydere fra land som ligger utenfor EUs indre marked og slike land som EU ikke har frihandelsavtaler med. Norge er ikke blant disse i og med EØS-avtalen.

I veiledningen minner kommisjonen oppdragsgivere om hvilke redskaper de har gjennom anskaffelsesdirektivene for at tilbydere utenfor og innenfor EU skal ha likeverdige spilleregler – og for at det skal være mulig å gjennomføre kvalitativt best mulige anskaffelser.

Hvilke som har adgang

Det slås i veiledningen fast hvilke lands tilbydere som har tilgang til EUs marked for offentlige anskaffelser. Det gjelder land som har skrevet under avtale med EU om internasjonal eller bilateral frihandel. Øvrige utenlandske tilbydere har ikke adgang til dette markedet, heter det. Derfor bør oppdragsgivere i medlemsstatene ikke ta hensyn til disse i dere anskaffelsespraksis. I tillegg understrekes det at medlemslandene ytterligere kan begrense adgangen til markedet ved forsvar- og sikkerhetsanskaffelser.

Unormalt lave tilbud

Kommisjonen minner oppdragsgiverne om at de kan be om en redegjørelse for tilbud som har en oppsiktsvekkende lav pris. Både behandling av indentifisering, redegjørelse og vurdering av slike tilbud er omtalt. I dokumentet finnes bl.a. en liste med spørsmål som oppdragsgiverne kan stille til tilbyderne de ber om en redegjørelse fra.

Kvalitetskrav

Et annet punkt er kvalitetskrav. Med høye krav til kvalitet kan man effektivisere anskaffelsenes virkning, fremgår det av veiledningen fra EU-kommisjonen. Ved hjelp av tydelig spesifiserte kvalitetskrav garanterer man at tilbyderne er bundet av samme krav. På den måten har de like muligheter til å lykkes i anskaffelsene uansett hvorfra de kommer. I veiledningen gis det dessuten konkrete eksempler på hvordan oppdragsgiverne kan gjøre strategiske anskaffelser og ivareta mål som gjelder innovasjon, samfunnsansvar og miljøspørsmål.

Praktiske tips

Kommisjonen gir en rekke praktiske tips, og minner om den hjelpen kommisjonen selv kan gi. Veiledningen er en del av kommisjonens nye «pakke» for sunn konkurranse, høy kvalitet og like forutsetninger innenfor offentlige anskaffelser. Det er også det første tiltaket i tilknytning til meldingen om relasjonene mellom EU og Kina som ble godkjent i mars i år. EUs mål er økonomiske relasjoner som er mer balanserte og gjensidige enn tidligere.

Bli den første til å kommentere på "Slik vil EU at oppdragsgivere håndterer tilbydere fra 3. land"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.