80% av alle offentlige kontrakter i Barcelona har i dag sosiale krav, så som sysselsetting, likestilling og bedre arbeidsforhold. 7% av de årlige anskaffelsene skal være reservert. I den perioden de har innført og praktisert denne bærekraftstrategien har arbeidsledigheten falt fra 22,5% (2013) til litt under 9% (2019). Om ikke denne strategien alene har sørget for en så positiv tendens, fremgår det av en rapport fra Barcelona at den har vært medvirkende. Kontraktoppfølgingen står sentralt.
Rapporten om Barcelona stammer fra et besøk der av det treårige prosjektet «Sysselsättning genom offentlig upphandling» ledet av Upphandlingsmyndigheten i Sverige. Det er det europeiske sosialfondet som finansierer prosjektet.
Barcelona og omkringliggende kommuner handler årlig for om lag 11 milliarder i norske kroner. Tilbake i 2013 vedtok byen en bærekraftstrategi for å benytte milliardene på en mer strategisk måte, bl.a. for en mer sosialt bærekraftig utvikling av samfunnet. På den tiden herjet arbeidsløsheten, og nedskjæringer var dagens orden i de offentlige budsjettene. Ingenting skulle koste, heller ikke arbeidsmarkedstiltak. Da fant politikerne ut at offentlige anskaffelser kunne være et egnet verktøy til å møte utfordringene.
Overgangen tok tid
Men det tok sin tid å gå over fra «laveste pris» til mer bærekraftige utvelgelseskriterier – ført og fremst i egen organisasjon. Leverandørene tilpasser seg, skriver prosjektet i sin rapport. Den store, spanske kommunen har en desentralisert organisasjon med ti sektorer og 50 offentlige selskap og organisasjoner – alle med ulike mål. Nærmere 200 innkjøpere befinner seg omkring i organisasjonen. For å lykkes internt etablerte man en intern, tverrfunksjonell komite for ansvarsfulle anskaffelser. Det ble felles retningslinjer for hele byen – målet var å få inn bærekraftskravene som en rutine ved anskaffelser.
Innkjøpssentralen deres fikk dermed en viktig koordinerende funksjon. Ikke bare støtter den det rent praktiske innkjøpsarbeidet, men den har også en solid strategisk funksjon som del av finansavdelingen med ansvar for kommunebudsjettet.
Aksept for ny strategi
For å få aksept for den nye strategien ute i samfunnet ble det etablert et råd, som møtes et par ganger i året. Her er det representanter for f.eks. fagforeninger, næringsliv og likestillingsorganisasjoner.
Det gode samarbeidet gav grunnlag for en lov i 2018 som åpnet mulighetene for å definere mer konkret hvilke utsatte grupper som skulle tilgodesees for å få sysselsetting gjennom krav ved anskaffelser, hvordan prisvektingen skulle være og at andelen reserverte kontrakter skulle opp.
Barcelona Activa
Barcelona Activa, stiftet av kommunen for 30 år siden, har spilt en nøkkelrolle. Enheten har som oppgave å fremme sysselsetting, stimulere tiltakskraft og – lyst og tilby støtte og hjelp i denne forbindelse. Her kan kommunens innkjøpere få hjelp til sine vurderinger knyttet til anskaffelsene og hvilke krav som burde stiles. Bl.a. handler det om kravet om at sju prosent av alle anskaffelser skal være reserverte.
Også i kontraktoppfølgingen er Barcelona Activa sentral. Når kontrakt er skrevet, ringer denne enheten opp leverandøren som har vunnet for å høre hva slags tanker som gjør seg med hensyn til oppfyllelse av kontrakten – og om det trengs noen form for støtte. For mindre leverandører kan det tidvis være vanskelig å leve opp til kravene, men da kan de outsource store deler av kontakten til den sosiale økonomien og på den måte oppfylle kontrakten.
Barcelona Activa følger også opp om de personene som får sysselsetting er fra den utpekte gruppen som skal tilgodesees og at kandidaten passer til oppdraget.
Bli den første til å kommentere på "Sosiale krav i 80% av Barcelonas anskaffelser – verktøy mot arbeidsledighet"