Finland tar grep, vil kutte behandlingstider ved klager på offentlige anskaffelser

Skriv ut artikkelen

Den lange tiden finske klageorgan benytter på klager knyttet til offentlige anskaffelser, er et samfunnsproblem. Det erkjenner den finske regjeringen og har derfor latt problemet utrede. Resultatet er en rapport med forklaring på hvorfor det er slik, og hva man kan gjøre med det. I høst sitter regjeringen i Finland og vurderer hvilke tiltak som eventuelt skal settes i verk.

Tidligere i høst kom en rapport fra professor emerita Leena Halila. Hun hadde utredet de overgripende årsakene til at klageprosesser drar ut i tid. Samtidig kom hun med forslag til hvorledes prosessene i domstolene som gjelder offentlige anskaffelser, kan kuttes ned. Også behandlingstidene generelt var tema for utredningen.

I alminnelighet, fremgår det av utredningen, oppfyller retterganger i Marknadsdomstolen og i Högsta förvaltningsdomstolen de krav på hurtig behandling som stilles til en rettferdig gjennomføring. Behandlingen av anskaffelsesklager kan likevel bli raskere innenfor rammen av de grunnleggende krav som stilles til domstolsbehandling. Effektivisering av prosessene er løsningen.

Marknadsdomstolen

Halila understreker i sin utredning at det er særskilt viktig at Marknadsdomstolen sikres tilstrekkelig ressurser. Marknadsdomstolen er en spesialdomstol som bl.a. behandler og avgjør klage- og tilsynssaker knyttet til offentlige anskaffelser.

Blant forslagene i utredningen er at de særskilte bestemmelsene om anskaffelsesklager bør utvides, at mulighetene for å legge frem nye klagegrunner underveis i prosessen og at krav til å høre partene skal gjøres tydeligere. I tillegg tas det i utredningen til orde for at mulighetene for å rette i en anskaffelsesprosess skal utvides for å kunne korrigere åpenbare feil. Spørsmål om hvordan eventuelt økte gebyrer ved behandling av klager i domstolene vil påvirke effektiviteten, skal utredes videre.

Til vurdering i regjeringen

Den finske regjeringen skal nå gå nærmere gjennom utredningens forslag. Det er regjeringens oppfatning at de lange klagetidene ved offentlige anskaffelser er et genuint problem både med tanke på virkningen av anskaffelsene og med tanke på planleggingen av aktiviteten i de foretak som deltar i anbudskonkurransen.

Utredningen inngår i et handlingsprogram for offentlige anskaffelser i regi av Finansministeriet og Kommunförbundet. Programmet springer ut av den nasjonale strategien for offentlige anskaffelser i Finland. Formålet er å fremme det samfunnsmessige gjennomslag av pengene som benyttes til offentlige anskaffelser og de offentlige finansiers bærekraft.

Utredningen er på finsk, men kan hentes her.

Bli den første til å kommentere på "Finland tar grep, vil kutte behandlingstider ved klager på offentlige anskaffelser"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.