I år er det 25 år siden det offentlige Frankrike startet med å stille sysselsettingskrav i sine anskaffelser. Gjennom samarbeid, nettverk og systematisk arbeid er resultatene tydelige: Bare i 2017 fikk ca. 34 000 individer sysselsetting gjennom at offentlige oppdragsgivere stilte sosiale krav i sine anskaffelser. Mye av grunnlaget for aktiviteten finnes i form av samarbeidsplattformer og tilrettelegger-funksjonen.
Det er i en artikkel på upphandlingsmyndigheten.se man kan lese om Frankrikes bruk av offentlige anskaffelser for fremme sysselsettingen i landet. Allerede i 1994 besluttet myndighetene at man skulle ta til å stille sysselsettingskrav i anskaffelsene. I 2017 viser statistikken at 34 000 individer fikk sysselsetting gjennom sosiale krav i offentlige anskaffelser – 14% kvinner, 86% menn. Bare i Paris fikk 1400 sysselsetting gjennom offentlige anskaffelser i fjor. Det ble stilt krav i 835 anskaffelser i 2018, både offentlige og private. De største bransje er bygg og anlegg, IT- og renholdsbransjen.
En nøkkelfunksjon i arbeidet er en såkalt tilrettelegger. Det finnes i dag 440 slike i nettverk omkring i Frankrike. Dette er en lokalt tilknyttet funksjon som virker i en eller flere kommuner. Oppgaven er å skape forutsetninger for å stille sysselsettingskrav i offentlige anskaffelser, heter det i artikkelen. Det gjøres gjennom å påvirke og gi praktisk støtte.
Tilrettelegger-rolle
Tilretteleggeren fungerer som en kontakt mellom høyere tjenestepersoner i kommunen, bestillere, innkjøpere, leverandører og arbeidsmarkedsfunksjoner. Eksempelvis kan tilretteleggeren begynne med å snakke med høyere tjenestepersoner eller politikere i kommunen for å undersøke muligheter og kartlegge behov for store anskaffelser. Likeledes hører det med til rollen å ha kontakt med bestillere, innkjøpere og leverandører for å overbevise dem om mulighetene med og nytten av sysselsettingskrav.
For innkjøperen er tilretteleggeren også en praktisk støttefunksjon som bl.a. gir råd om hvor mange timers arbeid som skal utføres innenfor en kontrakt, foreslår sosiale vilkår og anbefaler prosedyre for den aktuelle anskaffelsen. Det franske systemet bygger på å regne antall arbeidede timer.
Samarbeidsplattformer
I tillegg er det etablert flere samarbeidsplattformer for lokale arbeidsmarkedsaktører. Disse gir bl.a. råd og hjelp til foretak når det gjelder å finne rett kandidat når de skal oppfylle vilkårene i en kontrakt. En annen oppgave er å koordinere ulike aktiviteter og analysere arbeidsmarkedssituasjonen sammen med lokale og regionale organisasjoner.
Paris har samlet samarbeidsplattformene under «en hatt» – Ensemble Paris Emploi Competences (EPEC). Her fins 900 foretak og over 15 arbeidsintegrerende bedrifter. Forventningen er at alle offentlige organisasjoner i den franske hovedstaden skal stille sosiale krav i sine anskaffelser og da ha kontakt med EPEC og de tilretteleggere som samordnes der. En viktig oppgave for EPEC er å forsøke å heve kvaliteten på de jobbene som tilbys, det vil si at det ikke bare er de enkleste oppdragene som tilbys, men også mer bærekraftige jobber. Samtidig skal EPEC få flere arbeidsintegrerende bedrifter til å levere tilbud og påvirke både offentlige og private aktører til å gjennomføre flere reserverte anskaffelser.
Bli den første til å kommentere på "Nær 30 000 fikk sysselsetting via offentlige anskaffelser i Frankrike i 2017"