Metoden for innovative anskaffelser brer om seg også blant humanitære organisasjoner. De har lært av Nasjonalt program for leverandørutvikling (LUP) og hvordan metoden er benyttet i offentlig sektor. Og leverandørmarkedet har reagert positivt. Internasjonale humanitære organisasjoner har brukt innovative anskaffelser for å få frem gode innovasjonsprosjekter siden 2018, ifølge LUP. FNs humanitære marked er gigantisk – flere hundre milliarder kroner stort – og over 340 norske leverandører er allerede aktive der.
Innovasjon Norge har siden 2018 forvaltet Humanitært Innovasjonsprogram (HIP Norway). Programmet finansierer innovasjonsprosjekter i humanitære organisasjoner der de søker partnerskap med privat sektor. I alt har 30 prosjekter mottatt støtte av Innovasjon Norge med mellom 3 og 10 mill. HIP Norway er finansiert av Utenriksdepartementet, og har siden 2018 støttet med totalt 100 millioner kroner.
Internasjonale humanitære organisasjoner har gjennom HIP Norway brukt innovative anskaffelser for å få frem gode innovasjonsprosjekter siden 2018, fremgår det av et blogginnlegg på innovativeanskaffelser.no. HIP Norway har lært hvordan man gjør innovative anskaffelser i offentlige virksomheter i Norge, og tatt i bruk metoden sammen med humanitære organisasjoner. Nasjonalt program for leverandørutvikling (LUP) har holdt startprogram for HIP Norway og de humanitære organisasjonene for å bygge kompetanse, og delt erfaringer og råd basert på arbeidet med innovative anskaffelser i Norge.
Vil gjøre flere innovative anskaffelser
Flyktninghjelpen har etter erfaringene fra HIP Norway tatt med innovative anskaffelser inn i sin innkjøpshåndbok, og åpner for å gjøre flere innovative anskaffelser. Det kan imidlertid være utfordrende for organisasjonene å endre innkjøpsprosedyrene sine fordi disse må være tilpasset krav fra organisasjonenes mange givere, ifølge innovativeanskaffelser.no.
Markedsmulighetene i FNs humanitære system for bedriftene er betydelig. I 2020 kjøpte FN varer og tjenester for 22,3 mrd US Dollars (kilde Annual Statistical Report on UN Procurement). Blant landene som leverer til FN-systemet, lå Norge i fjor på en 74. plass, og verdien av leveransene var i alt noe over 52 mill amerikanske dollars. 343 norske leverandører er registrert. Danmark ligger på 2.plass denne statistikken – leveranseverdien herfra var ca 1 mrd amerikanske dollars, og 1430 danske leverandører til FN-systemet er registrert. Sverige ligger i statistikken på 79.plass, Finland på 146. og Island på 185 – av 215 land som er registrert med leverandører til FN-systemet i 2020.
Nyttig med markedsdialog
De humanitære organisasjonene er gode på behovsanalyse, fordi det er grunnlaget for alle prosjekter de gjør. Men det å ha dialog med markedet og beskrive forventninger til funksjon og ytelse i innkjøpet er nytt. Tilbakemeldingene fra organisasjonene er at de synes det er nyttig å ha dialog med markedet i forkant av anskaffelsen, da det gir dem mer og bedre informasjon om mulighetsrommet i innkjøpet. Det er imidlertid et behov for kontraktsmaler og veiledning som er tilpasset de humanitære organisasjonene. Bedriftene har deltatt i markedsdialogene og lærer der mer om behov for å kunne lage bedre løsninger og skrive bedre tilbud.
Bli den første til å kommentere på "Også FNs humanitære marked drar nytte av innovative anskaffelser etter norsk modell"