De to kommunalt eide avfallsselskapene hadde for stor andel av inntekter fra andre enn sine eierkommuner til at egenregi–reglene kunne gjelde. Det betyr at eierkommunene ikke lenger får lov til å direktekjøpe avfallshåndteringstjenester fra de to selskapene de eier, uten å ha gått veien om kunngjøring og konkurranse først.
To dommer i Förvaltningsrätten i Stockholm nylig tok for seg eierkommuners kjøp avfallshåndteringstjenester uten kunngjøring hos det selskapet de eier. I den ene saken gjaldt det de 14 kommunene som står bak Sydskånes avfallsaktiebolag (Sysav), i den andre en av fem kommuner som eier Nordvästra Skånes Renhållnings AB (NSR).
I begge tilfeller hadde Konkurrensverket benyttet seg av sin anledning til å fatte en såkalt tilsynsbeslutning, som går ut på at de aktuelle kommunene ikke får kjøpe avfallshåndteringstjenester uten forutgående kunngjøring av det selskapet de eier. Årsaken var at de to selskapene inklusive deres datterselskap ikke tilfredsstilte kravene til egenregi.
Omsetningskriteriet
Det var omsetningskriteriet som ikke var oppfylt. I perioden fra 2012 til og med første halvåret 2014 hadde NSR mellom 7 og 12 % av inntektene sine fra salg til andre enheter, tilsvarende datterselskapet mellom 77 og 93 % av inntektene fra andre. Konkurrensverket hadde sett de to i sammenheng.
Også Sysav og dets datterselskap ble vurdert sammen, og her varierte andelen inntekter fra andre enn eierkommunene mellom 35 og 84%.
Ingen av eierkommunene i de to sakene har hatt innvendinger mot tallene fra Konkurrensverket. Derimot har de ment at mor– og datterselskap skal sees som selvstendige enheter.
Ikke av marginal karakter
Förvaltningsrätten slår i begge sakene fast at selskapene driver en omfattende virksomhet mot det private markedet. Den kan ikke anses for å være av marginal karakter, heter det. Således kan ikke domstolen se at omsetningskriteriet er oppfylt. Konkurrensverket får dermed medhold i sitt forbud mot kjøp av slike tjenester av det selskapet kommunene eier – uten kunngjøring på forhånd. Anken, som var tema i begge de to sakene, ble samtidig avslått.
I 2010 innledet EU–kommisjonen for øvrig en sak mot Sverige, som gjaldt to av eierkommunenes kjøp av tjenester fra NSR (ikke samme kommune som i nærværende sak). Kommisjonen fant at NSR ikke oppfylte omsetningskriteriet, og bad Sverige om å gjennomføre tiltak som var nødvendige for å rette seg etter Kommisjonens uttalelse.
Bli den første til å kommentere på "Fikk ikke lenger kjøpe avfallstjenester av selskapet de eide"