God organisering og planlegging i forkant viktig ved krise-anskaffelser

Anbud365: Hjelp til bedre oppfølging av etterlevelse av arbeidsrettslige kontrakt-vilkår I Sverige er det foreslått en felles tipsfunksjon for tilfeller av brudd på kontraktsfestede arbeidsrettslige vilkår. I Konkurrensverkets høringssvar tas det til orde for at den som sender inn tipset bør få mulighet, men ikke plikt, til også å gi opplysninger om selskapet som tips refererer seg til, er en leverandør til en offentlig oppdragsgiver og hvilken eller hvilke myndigheter det i så fall dreier seg om. På bildet Rikard Jermsten, generaldirektør i Konkurrensverket (foto: Ola Hedin).

Skriv ut artikkelen

De siste tiders kriser har vist at det er svikt i offentlige oppdragsgiveres planlegging og organisasjon på anskaffelsesområdet, selv om det ifølge regelverket stilles høye krav til nettopp dette. Dette peker svenske Konkurrensverket på i en fersk analyse. Rådet er å ta proaktive grep for å få slikt i orden – en ny krise kommer ganske sikkert. En erfaring er også at mange oppdragsgivere grep til regelverkets unntak selv om de selv hadde forårsaket krisen.

I analysen beskriver Konkurrensverket hvilke muligheter og krav som anskaffelsesreglene stiller ved kjøp i en krisesituasjon. Her kan man også finne eksempler fra Konkurrensverkets tilsyn.

En velfungerende organisasjon og en gjennomtenkt planlegging er en forutsetning for å kunne håndtere en krisesituasjon, heter det. Det pekes på visse typer spørsmål som en offentlig oppdragsgiver proaktivt bør utrede for å kunne håndtere framtidige kriser. Blant disse er hva som skal drives i egenregi som et alternativ til å anskaffe. Hva slags anskaffelser og avtaler som er best egnet for en krisetid er et annet tema.

Ikke selvforskyldte kriser

Så understreker Konkurrensverket at en forutsetning for å kunne benytte seg av regelverkets fleksibilitet ved en krise er at situasjonen ikke skyldes oppdragsgiveren selv. Erfaringer fra tilsyn som Konkurrensverket har utført, viser imidlertid at oppdragsgivere i krisesituasjoner i høy grad heller mot å benytte unntak fra kunngjøringsplikten – selv om det ikke er grunnlag for det.

En annen påminnelse i analysen er at det er viktig at utformingen av anskaffelsene og de krav som stilles for å klare en situasjon med forhøyet beredskap, krise eller krig, ikke gir uproporsjonale virkninger på markedet og konkurransen når tidene blir mer normale igjen. Slike effekter kan under mer normale forhold føre med seg dårligere forutsetninger når krisen er over og når etablerte avtaler for beredskapsbehov løper ut og nye anskaffelser står for tur.

Mer effektiv krisehåndtering

Flyktningkrise og pandemiår har påvirket offentlige anskaffelser i hele EU-området, fremholder Konkurrensverket i sin analyse. De løfter samtidig frem et behov for et initiativ med formål å øke EUs og medlemsstatenes muligheter for mer effektivt å kunne håndtere fremtidige kriser som kan forstyrre den frie flyten på det indre markedet.

Bli den første til å kommentere på "God organisering og planlegging i forkant viktig ved krise-anskaffelser
"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.