I godt og vel hver tredje anskaffelse i Sverige ender det med at den leverandøren som hadde kontrakten før fornyet anskaffelse, får den igjen. Legger man til omfanget av delvis tilbakevendende leverandører, dukker det i drøyt seks av ti anskaffelser opp en leverandør-gjenganger før eller siden når kontrakten igjen er ute i konkurranse. At det er slik kan tyde på at oppdragsgiver er fornøyd med leverandøren, men det kan også dreie seg om såkalt «vennekorrupsjon». Dette fremgår av en rapport fra Svenskt Näringsliv – NHOs svenske søster.
I rapporten «Nio förslag till åtgärder mot korruption» forsøker Svenskt Näringsliv bl.a. å besvare spørsmålet om hvor vanlig det er at den eksisterende leverandøren vinner den nye kontrakten når en anskaffelse gjennomføres.
Analyse
Med hjelp av Tendium, som er et AI-selskap, er det analysert et datasett som inneholder 328 par av en tidligere og en påfølgende anskaffelse. Resultatene er delt inn i tre kategorier: Gjenta vinneren fullstendig, delvis tilbakevendende vinnere og ingen gjentatte vinnere.
Det kom frem av undersøkelsen at det er helt tilbakevendende vinnere i 35,7% av anskaffelsene, delvis tilbakevendende vinnere i 29,5% og de resterende 34,8% hadde ingen gjentatte vinnere. Summen av tilbakevendende og delvis gjentatte vinnere er m.a.o. 65,2%, fremgår det av rapporten.
Korrupsjon
Dette tallet kan tyde på at myndighetene er fornøyde med dagens situasjon/leverandør og ser gjerne fortsatt samarbeid eller at det er vanskelig å bytte leverandør, kommenterer Svenskt Näringsliv. Imidlertid, heter det, kan dette også tyde på at konkurransen ikke fungerer optimalt og at dette kan være grobunn for en eller annen form for korrupsjon («vennskapskorrupsjon»).
En serie forslag til tiltak for å bekjempe korrupsjon i offentlige anskaffelser er med i rapporten. Blant disse er å gi Upphandlingsmyndigheten i oppdrag årlig å samle inn og publisere innkjøpsverdiene fra alle virksomheter, inklusive direkteanskaffelser. I tillegg samle inn og gjøre tilgjengelig informasjon om leverandørreskontro/kjøpsfakturaer i den nasjonale databasen for offentligheten anskaffelse.
Spendanalyse og e-handel
Det er viktig å gjøre data tilgjengelig for å tilrettelegge for granskninger både fra tilsynsmyndigheter og allmennheten, skriver Svenskt Näringsliv. Samtidig, heter det, bær Ekonomistyrningsverket få i oppdrag å analysere forutsetningene for obligatorisk bruk av spend-/innkjøpsanalyser i de respektive økonomissystemene hos offentlige oppdragsgivere med et innkjøpsvolum større enn 150 mill svenske kroner.
Regjeringen bør utarbeide et lovforslag om å innføre loven om e-handel hos alle innkjøpsorganisasjoner inkl. offentlig eide selskaper. Slik lyder ytterligere et forslag. I et annet går Svensk Näringsliv inn for at Regjeringen bør utarbeide et lovforslag om gjennomføring av anskaffelsesdirektivets bestemmelser om inhabilitet i den svenske anskaffelsesloven. Problemene med inhabilitet og korrupsjon ser ut til å være større i offentlig eide selskaper og derfor er en regulering viktig.
Kommunerevisjon og represalier
Dessuten foreslås innføring av represalier mot oppdragsgivere som ikke innfører egne retningslinjer for direkteanskaffelser, og Konkurrensverket bør få analysere effektene av de økte rammene for direkteanskaffelser. En slik analyse må også omfatte virkningen på effektiv økonomistyring, konkurranse og risiko for korrupsjon. Og dessuten: Regjeringen bør sette i gang en utredning med formål å komme med forslag til en styrket kommunerevisjon.
Bli den første til å kommentere på "I drøyt hver tredje svenske anskaffelse er det «gjenbruk» av leverandører"