Ikke gode nok innkjøpsrutiner, ble lurt til å betale 8 mill etter falske fakturaer

Anbud365: Ikke gode nok innkjøpsrutiner, ble lurt til å betale 8 mill etter falske fakturaerFake eposter fra Tillväxtverkets adm.dir. Elisabeth Backteman var en del av bedragernes kupp (foto: Jenny Unnegård).

Skriv ut artikkelen

En svensk, statlig virksomhet med flere hundre ansatte ble for en tid tilbake rundlurt og bedratt for godt 8 mill trolig fordi deres innkjøpsrutiner ikke var i orden og godt nok kjent i staben. Svenskenes svar på NHO – Svenskt Näringsliv – bruker kuppet som et eksempel i sin kamp for å hindre ulovlige direkteanskaffelser.

Den ulykkelige, svenske virksomheten er Tillväxtverket. Det er statlig etat som har til oppgave å utvikle og gjennomføre tiltak som fremmer entreprenørskap, økt konkurransekraft og vekst i foretak, samt utviklingskraft i alle deler av Sverige, med sterk nasjonal, regional og lokal konkurransekraft.

Bedratt for 8,3 mill.

Og det er på Svenskt Näringslivs nettsider at historien fortelles – med utgangspunkt i en artikkel i Dagens Nyheter. Sist høst ble virksomheten utsatt for et alvorlig bedrageri, der i alt 8,3 mill ble overført til en bankkonto i London. Bedragerne utgav seg for å representere et selskap – som ikke eksisterte, riktignok – og sendte ni fakturaer for påstått utført arbeid for virksomhetens økonomiavdeling. I tillegg kom det fake eposter, angivelig fra Tillväxtverkets adm.dir. med bekreftelse på at det var ok å gjøre utbetalingene.

Svenskt Näringsliv bruker eksemplet til å understreke betydningen av å ha tydelige innkjøpsrutiner i organisasjonen som alle er godt kjent med, også toppledelsen, slik at ikke ulovlige direkteanskaffelser blir gjort.

Tydelige innkjøpsprosesser

Alle myndigheter, statlige, regionale og kommunale trenger tydelig innkjøpsprosesser der såkalte spendanalyser, avtaledatabaser, fastlagte avropsrutiner og avtaleoppfølging er en selvfølge skriver den store, svenske næringslivsorganisasjonen – svenskenes NHO.

Hadde virksomheten, heter det, hatt slike rutiner på plass, burde det ha gått frem at bedrageri-selskapet ikke fantes i avtaledatabasen der de inngått kontaktene fins samlet. Om selskapet ikke der, må det gjøres en analyse av i hvilken grad en direkteanskaffelse er mulig og tillatt etter anskaffelsesregelverket.

Ta lærdom

La Tillväxtverkets sviktende rutiner bli en læring for andre, oppfordrer Svenskt Näringsliv. Ulovlige direkteanskaffelser fører til høyere kostnader, risiko for korrupsjon og sveket konkurransekraft.

Bli den første til å kommentere på "Ikke gode nok innkjøpsrutiner, ble lurt til å betale 8 mill etter falske fakturaer"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.