Å få tak i rett kompetanse er svenske innkjøperes – private som offentlige – største utfordring. Nærmere halvparten av de som er med i en fersk studie, svarer det. Hver fjerde oppgir det å få store nok budsjetter som sitt fremste hodebry. Med på listen er også, men noe lenger ned, det å beholde verdifull kompetanse. Undersøkelsen viser også at topp-prioritet for innkjøperne er å kutte kostnader og sikre beste pris/kvalitet.
Studien er gjennomført av det svenske innkjøpskonsulentselskapet EFFSO i samarbeid med Handelshögskolan i Stockholm. Det er fjerde utgave, og 209 av 273 spurte avgav svar. Målgruppen er senior beslutningstagere i privat og offentlig sektor.
Størst risiko
På spørsmål om hvilke faktorer som utgjør størst (høy+medium) risiko ved virksomhetens innkjøp, svarte 90% at inflasjon eller økte priser fra leverandør. Åtte av ti pekte på dårlig leveransesikkerhet, nesten like mange løftet frem vanskeligheter med å finne/beholde riktig kompetanse. 77% trakk frem cyberangrep.
Å kutte totalkostnader er, fremgår det av undersøkelsen, klart det viktigste fokusområdet. Deretter følger å sikre beste pris/kvalitet, risikohåndtering og leveransesikkerhet.
Best på anskaffelsesprosesser
Et annet spørsmål var hva den enkelte innkjøper mente man var best på. Korrekt gjennomførte anskaffelser topper denne svarlisten, fulgt av å sikre beste pris/kvalitet, leveransesikkerhet og reduksjon av totalkostnad.
På de aller fleste områdene mener de spurte at innkjøp har det som skal til for å nå målene i fokusområdene. Fem områder riktignok unntatt – bærekraft og risikohåndtering er viktige områder som ligger like «under streken», mens et annet viktig område – digitalisering – ligger godt under den. Det betyr at de spurte ikke mener innkjøp har det som skal til, dvs. fullt ut til å lykkes på disse fokusområdene.
Identifisere besparelser
Det ble også spurt om hvilke områder som er aller viktigst i årene fremover, og her ligger det å identifisere kostnadsbesparelser og senke kostnader på topp. Deretter å forbedre og effektivisere innkjøpsprosesser, samt bringe bærekraft-perspektiver tettere inn i innkjøpsarbeidet.
Omtrent halvparten av undersøkelsens målgruppe legger innkjøpsplanene sine sammen med toppledelsen, drøyt en firedel er ikke med i virksomhetens strategiske planlegging i det hele tatt. Resten bidrar i planleggingen med beslutningsunderlag.
Det brede innkjøpsarbeidet
Åtte av ti opplever at det såkalte tverrfunksjonelle arbeidet øker, dvs. at det jobbes så vel taktisk og strategisk som operativt.
Når det gjelder kompetansebehovet, svarer seks av ti at de stort sett har den rette kompetansen til å møte kommende utfordringer. Men der det er behov for forsterkning av kompetanse, rangerer bærekraft, digitalisering og analysekompetanse øverst.
I snitt har innkjøp i de virksomhetene som er med i undersøkelsen, 50 ansatte. Om lag halvparten av de spurte mener det er sannsynlig at antallet ansatte i tiden fremover kommer til å øke.
Bli den første til å kommentere på "Kampen om rett kompetanse – svenske innkjøpstoppers hodebry nr. 1"