Det skal bli lettere for svenske kommuner – eller landsting (fylkeskommuner) – å samarbeid om anskaffelser. Det fremgår av forslag fra en delutredning som foreligger nå. Kommuner skal kunne gjøre såkalt avtalesamvirke med hverandre, tilsvarende for landstingene. Unntak i anskaffelsesregelverket åpner for slikt, men det er mye uklarhet knyttet til hvor langt disse unntakene strekker seg. Et avtalesamvirke må imidlertid dreie seg om samarbeid, ikke kjøp.
Nylig kom utredningen SOU 2017:77 – En generell rätt till kommunal avtalssamverkan, som er en delutredning i den større Kommunutredningen i Sverige. Temaet i delutredningen er hvordan staten best mulig kan legge til rette for samarbeid mellom kommuner og landsting (fylkeskommuner). Såkalt «avtalssamverkan» – avtalesamvirke, kanskje, på norsk – står sentralt i utredningen.
Det betyr at en kommune eller et landsting kan gjøre avtale om at deres oppgaver helt eller delvis kan utføres i samarbeid med en annen kommune eller landsting. Kommuner kan imidlertid, etter forslaget, ikke utføre oppgaver for landsting, på samme måte som landsting heller ikke kan overta et kommunalt ansvar. Tidligere har svenskenes lokaliseringsprinsipp stått i veien for slike samarbeidsprosjekter. Prinsippet innebære forbud mot at en kommune henvender seg til andre enn egne innbyggere med sin virksomhet. Nå foreslås lettelser i dette.
Anskaffelsesregelverket
Et kommunalt ansvarssamvirke aktualiserer spørsmålet om tilpasning av anskaffelsesregelverket, heter det i utredningen, som selv ikke tar initiativ til endringer her. En viktig grunn til det er ikke minst at det er en såkalt EU-pålagt regel. Som hovedregel er kommuner og landsting pliktige til å konkurranseutsette kontrakten dersom de avtaler kjøp av varer og tjenester fra hverandre. Men, fremhever utredningen, det finnes flere unntak fra denne regelen. Det viktigste er det såkalte «Hamburgunntaket», som innebærer at samarbeid mellom kommuner og landsting er mulig når det gjelder offentlige tjenester.
Men det er også andre unntak fra anskaffelsesreglene som er aktuelle i denne forbindelse, f.eks. dersom verdien på et slikt avtalesamvirke ligger lavere enn direkteanskaffelsesgrensen og som ikke har grenseoverskridende interesse.
«Offentlig tjeneste»
Nøyaktig hva som menes med begrepet «offentlig tjeneste» er uklart og utredningen ser at det kan komme avklaring på det etter hvert via svenske domstoler eller via EU-domstolen. Det betyr at kommuner og landsting som overveier å inngå kommunalt avtalesamvirke med andre kommuner og landsting – som i dag – må ta stilling til hva anskaffelsesreglene sier om det.
I hovedsak er det to kriterier av særlig betydning for et kommunalt avtalesamvirke dersom unntaket fra anskaffelsesreglene skal slå til, ifølge utredningen. Det ene er at det må dreier seg om en såkalt offentlig tjeneste, det andre at avtalesamvirket skal bidra til å oppfylle et felles mål for de aktuelle kommunene. Så vel Upphandlingsmyndigheten som Kammarrätten i Stockholm har konstatert at det må dreie seg om et samarbeid, ikke et kjøp av en tjeneste.
En generell mulighet til å etablere avtalesamvirke er planlagt iverksatt 1. juli 2018.
Bli den første til å kommentere på "Skal bli lettere for svenske kommuner å gjøre felles anskaffelser"