Det trengs utvidet støtte til kjøpende myndigheter om hvordan kampen mot ulike typer av kriminalitet kan integreres gjennom hele anskaffelsesprosessen. Det er svenske Upphandlingsmyndigheten som i en rapport fastslår det. Og myndigheten kan godt tenke seg å ta en rolle i dette arbeidet, som det heter, gitt at deres oppdrag utvides i form av instruks – og at det følger penger med. I rapporten peker de på en rekke tiltak som kan vøre aktuelle som støtte til kriminalitetsforebyggende anskaffelses-arbeid.
I rapporten «Utveckling av det brotts-förebyggande arbetet» heter det at Upphandlingsmyndigheten mener det er behov for økt støtte til oppdragsgivere om hvordan det kriminalitetsforebyggende perspektivet kan integreres i offentlige anskaffelser, både i anskaffelsesprosedyren og oppfølgingsprosedyren. Myndigheten ønsker å bidra til dette viktige arbeidet.
Aktuelle tiltak
De har allerede overfor regjeringen beskrevet en rekke tiltak og initiativer, bl.a.: dyptgående utvikling av eksisterende nettstøtte, utvikling av bransjespesifikk støtte og støtte knyttet til innkjøpsaspekter i kommunenes kriminalitetsforebyggende arbeid. Det gjelder også at myndigheten i instruks får en ny oppgave, nemlig å bidra til bekjempelse av arbeidsplasskriminalitet og velferdskriminalitet i anskaffelser finansiert med økt bevilgning.
For en rekke inngrep av mer tidsbegrenset karakter har Anskaffelsesmyndigheten har bedt om særskilte bevilgninger. Det gjelder bl.a. videreutvikling av eksisterende nettstøtte, der myndigheten kan gi veiledning på en rekke områder:
Veiledning
• En oversikt over hvilke typer mangler og brudd som kan begrunne at en leverandør utelukkes fra en anskaffelse på grunn av alvorlig faglig mislighet.
• Under hvilke omstendigheter ulike former for konkurransevridende anbud kan utgjøre grunnlag for utelukkelse fra en anskaffelse på grunn av at leverandøren har inngått avtaler med andre leverandører som tar sikte på å vri konkurransen.
• Hvordan oppdragsgivere kan motvirke bruk av styreportvoktere og frontfigurer i anskaffelser, og hvordan leverandørkontroll i anskaffelser kan omfatte kontroll av tilknyttede aktører og betydningen av tidligere feil og mangler hos slike aktører.
• Om og under hvilke betingelser det er lovlig og hensiktsmessig for oppdragsgivere å begrense leverandørers muligheter til å bruke underleverandører i anskaffelser.
• Om og under hvilke betingelser det er lovlig og hensiktsmessig for oppdragsgivere å kreve at leverandører er registrert for F-skatt.
Flere tiltak
Blant andre tiltak som Upphandlingsmyndigheten rapporterer:
• Identifisere og formidle læringseksempler fra oppdragsgivere som er i forkant av arbeidet mot arbeidsplasskriminalitet i anskaffelser.
• Utvide støtten i Upphandlingsmyndighetens spørsmålstjenesten for å kunne svare på relaterte spørsmål. Etaten forventer at slike spørsmål vil øke, både som følge av økt behov og som oppfølgingsspørsmål om utvidelse av støtte generelt.
• Leveransene kan også danne grunnlag for utvikling av opplæring og workshops for å motvirke arbeidsplasskriminalitet i anskaffelser. Utvikling av opplæring i hvordan man kan motvirke useriøse aktører i anskaffelser kan utformes som fjern- eller nettbasert opplæring, noe som kan gjøre det enklere for innkjøpere fra spesielt mindre kommuner å delta.
• De nevnte leveransene kan også danne grunnlag for ulike former for eksterne aktiviteter. Dette inkluderer deltakelse på konferanser og seminarer samt et dyptgående samarbeid med Senter mot arbeidsplasskriminalitet, interessentsamarbeidsgrupper, offentlige etater, bransjeforeninger, fagforeninger og selvfølgelig oppdragsgivere.
Bli den første til å kommentere på "Melder seg til innkjøpskamp mot krim – har forslag, men trenger penger og instruks"