Økt kompetanse hos de som kjøper inn og strukturert og seriøs oppfølging av kontrakter er det som skal til i kampen mot de useriøse i offentlige anbudskonkurranser. Det mener adm.dir. Lena-Liisa Tengblad i svenske Gröna arbetsgivare. Hun tror ikke så mye på regelskjerping – de useriøse greier likevel å sno seg rundt lover og regler.
Gröna arbetsgivare er en svensk arbeidsgiverorganisasjon for de grønne næringene – landbruk, skogbruk, dyrehelse, parkanlegg og golf. Ca 4000 bedrifter med i organisasjonen.
Useriøse vinner
I et oppslag i en lokalavis, Sörmlandsbygden, og i offentligeaffarer.se forteller adm.dir. Tengblad at de får meldinger fra sine medlemmer om at de taper offentlige anbudskonkurranser til useriøse foretak. Det finnes mange eksempler, sier hun, på foretak som legger sine tilbud så lavt at de umulig kan ha vilkår i pakt med tariffavtaler. Eller så gir de ikke sine medarbeidere lønn og vilkår som er lovet etter at de har vunnet konkurransen.
For å komme de useriøse til livs tror hun ikke så mye på skjerpede lover og regler. De useriøse pleier å klare å omgå slike, selv om det skjer en tilstramning. Derimot løfter hun frem at økt kompetanse hos de som kjøper inn, er sentralt for å komme i rette med problemene. Det gjelder bl.a. å kunne sette en arbeidsgivers samtlige kostnader, ikke minst for bemanningen, i relasjon til den prisen som tilbys.
Pris ja vel, men …
Tengblad understreker at prisen selvsagt skal telle, men ikke på bekostning av at regler ikke etterleves eller at leverandøren ikke kan levere hva som loves og dermed vunnet en kontrakt på uriktige grunner.
Et annet virkemiddel i kampen mot de useriøse er oppfølging av kontrakter. Oppfølging av f.eks. etterlevelse av tariffavtaler må foregå på et strukturert og seriøst vis, poengterer hun.
Bli den første til å kommentere på "Mener kompetanse og oppfølging er viktig i kamp mot useriøse, ikke skjerpede regler"