Pandemi og økt kompetansenivå bak dramatisk nedgang i svenske anskaffelsesklager

Anbud365: Pandemi og økt kompetansenivå bak dramatisk nedgang i svenske anskaffelsesklagerPå bildet Thomas Rolén, som er generaldirektør i Domstolsverket i Sverige, som nå er ute med sin årsrapport for 2021 der tilgangen på anskaffelsesklager viser kraftig nedgang siden året før.

Skriv ut artikkelen

Et dramatisk fall i antall klager på svenske offentlige anskaffelser i 2021 sammenliknet med året før. Det kan årsrapporten til Sveriges Domstolar (svenske Domstolsverket) melde om. Fallet er på 30%, tallet på anker videre opp i domstolssystemet viser samme utvikling og nivå. Økt kompetansenivå på oppdragsgiversiden og pandemitider nevnes som to aktuelle forklaringer på utviklingen.

I Sverige må en klage på en anskaffelsesprosess rettes til deres administrative domstolssystem, forvaltningsdomstolene. Mens Danmark har sitt Klagenævnet for udbud, Norge har Kofa og Finland Marknadsdomstolen – riktignok med ulik status i rettssystemet, har svenskene overlatt anskaffelsesklager til det systemet som behandler klager fra en rekke andre samfunnssektorer. Nå foreligger 2021-utgaven av den årlige statusrapporten fra Sveriges Domstolar, som er et «samle-nettsted» for domstolsvesenet i vårt naboland i øst.

Første instans i det svenske systemet er förvaltningsdomstolene. Av disse er det 12, fordelt over landet. I 2021 kom det inn drøyt 2500 klager til disse – mot nær 3600 året før, m.a.o. en nedgang på 30%, ifølge årsrapporten fra Sveriges Domstolar.Ca. 2750 saker ble avgjort mot drøyt 3600 i 2020, også her ned – 24%.

Kompetanseløft og pandemi

Etter det relativt høye antallet anskaffelsesklager i 2020 er antallet i fjor nede på et av de laveste nivåene på mange år, heter det i årsrapporten. Flere forklaringer antydes – pandemien kan ha ført til færre kunngjorte anskaffelser enn vanlig og at ikke-nødvendige anskaffelser ble utsatt. Økning i det alminnelige kunnskapsnivået på området er en annen. Det finnes også en rekke aktører på anskaffelsesområdet, f.eks. Upphandlingsmyndigheten, med formål å støtte oppdragsgiveres anskaffelsesarbeid. Det kan, heter det, medføre at svikt oppdages i et tidlig stadium og bøtes på uten at saken havner i en domstol, men også at tvister kan løses ved dialog før den kommer til domstolen.

Ankesaker

En anke av avgjørelsen i förvaltningsrätten havner i annen instans i det svenske systemet, kammarrättene. Av dem er det fire. Årsrapporten forteller at det også her en betydelig nedgang i antallet anskaffelsessaker – fra 778 i 2020 til 486 i fjor, m.a.o. ned 38%. Samme trend er det når det gjelder avgjort saker her – fra 742 i 2020 til 493 i 2021 er en nedgang på 34%.

Högsta förvaltningsdomstolen

På toppen av pyramiden i forvaltningsdomstol-systemet er Högsta förvaltningsdomstolen, som holder hus i Stockholm. Etter lovverket skal det her være minsts 14 dommere, eller justitieråd. Hit kom det i fjor 163 anskaffelsessaker fra underliggende rettsinstanser. Det er ned 37% fra 257 i 2020. Også når det gjelder avgjorte saker peker pilen samme vei, fra 245 i 2020 til 159 i fjor, m.a.o. ned 35%.

Bli den første til å kommentere på "Pandemi og økt kompetansenivå bak dramatisk nedgang i svenske anskaffelsesklager"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.