Slik kan nødvendig innsynsmulighet for anbudstapere bli bedre

Anbud365: Slik kan nødvendig innsynsmulighet for anbudstapere bli bedreProfessor Olle Lundin ved Uppsala Universitet har vært veileder for Victoria Anderssons eksamensarbeid i offentlig rett om innsynsmuligheter for den tapende part i en anbudskonkurranse.

Skriv ut artikkelen

Når en offentlig oppdragsgiver informerer tildeltakerne i konkurransen om sin tildelingsbeslutning, bør innholdet være vesentlig mer utførlig enn hva som er vanlig i dag. I alle fall i Sverige. Det slås fast i et eksamensarbeid der innsynsmuligheter i forbindelse med klage er ettergått. I dag er det slik at den som aller mest er i behov av nødvendige dokumenter i forbindelse med en mulig klage, er den som har mest begrenset tilgang.

Det dreier seg om Victoria Anderssons eksamensarbeid i offentlig rett, særlig forvaltningsrett ved Uppsala Universitet:”Offentlig” upphandling — En problematisering av förlorande anbudsgivares insynsmöjligheter i det vinnande anbudet, utanför och inom en pågående överprövningsprocess.

Innsyn og de som taper

Formålet med arbeidet har vært å ta for seg innsynsutfordringene til de som ikke vinner i en anbudskonkurranse. Hun konstaterer at slik reguleringen i Sverige er, er det beklagelig at den som er i behov av tilgang til dokumentene for å få tatt vare på sine interesser og rettigheter, er den som har den mest begrensete tilgangen.

Hemmelighetshensyn og innsynsinteresser trenger ikke nødvendigvis være så uforenlig som domstoler og doktriner får det til å fremstå, heter det. Gjennom at klageorganet i større utstrekning kan be om å få utlevert og gransket det vinnende tilbudet for svikt i kombinasjon med en mer utførlig tildelingsbeslutning, kan både den vinnende tilbyderens interesse av at kommersielt sensitiv informasjon ikke kommer på avveie og tapernes interesse av å få innsyn og tilgang til en effektiv klagebehandling, tilgodesees.

Bred info-interesse

En fordel ved å omregulere hva tildelingsbeslutningen skal inneholde, er at alle oppdragsgivere uansett om de er omfattet av offentlighetsprinsippet eller ei, har en plikt til å gjennomføre en slik beslutninger, samt informere tilbyderne om dette.

For å kunne kontrollere om det er svikt i forbindelse med de obligatoriske kravene som er stilt, bør oppdragsgiveren ikke bare oppgi at vinneren har nådd alle disse kravene, men også hvorfor oppdragsgiveren vurdere at så er tilfelle. Et opplegg, fremgår det av eksamensarbeidet, som innebærer en slikk obligatorisk vurdering av hvorfor disse kravene er oppfylt, skulle kunne gjøre det mulig for den tapende tilbyderen å sammenlikne det som fremgår i tildelingsbeslutningen med konkurransegrunnlagets innhold.

Incitament

Ytterligere et argument for at tildelingsbeslutningen bør inneholde mer informasjon, er at mottakerne av informasjonen – de som er med i konkurransen, ikke bare har et økonomisk incitament i å klage, men også kan få en mulighet til overhodet å kunne klage. Slik det er i dag, konstaterer hun, er det de som kan ha mest nytte av å bli informert som jevnt over ha de mest sviktende innsynsmulighetene.

Et vesentlig poeng er at bredere informasjon knyttet til tildelingsbeslutningen kan motvirke unødvendige klager fra en deltaker i konkurransen som lever i uvisshet om begrunnelsen bak beslutningen.

Bli den første til å kommentere på "Slik kan nødvendig innsynsmulighet for anbudstapere bli bedre"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.