Slik unngår du useriøse i renhold – sjekkliste med 14 gode råd

Anbud365: Slik unngår du useriøse i renhold – sjekkliste med 14 gode råd– Sett av ressurser til forberedelses- og anbudsfasen, understreker Matthias Lindholm, styreleder i Städbranschen Sverige, men ikke glem den viktige oppfølgingen i løpet av avtalen (foto: Städbranschen Sverige).

Skriv ut artikkelen

Som et bidrag til å redusere tilfanget av useriøse leverandører i renholdsbransjen har en svensk forening, Städbranschen Sverige, utviklet en sjekkliste til bruk ved anskaffelser. Oppskriften gjelder før og under prosessen, og inkluderer underleverandører – 14 gode råd alt i alt.

Städbranschen Sverige er en riksdekkende bransjeforening for seriøse leverandører og tilbydere av renholdstjenester.

– I dag avstår mange av bransjens seriøse aktører fra å delta i offentlige anskaffelser. Vi har tett kontakt med selskapene, kjenner smutthullene og vet hvilke kontroller som kreves for å stoppe useriøse aktører, sier Matthias Lindholm, styreleder i Städbranschen Sverige.

– Sett av ressurser til forberedelses- og anbudsfasen, understreker han, men ikke glem den viktige oppfølgingen i løpet av avtalen. Dialog og møter både før og under avtalen øker sjansen for vellykket samarbeid.

Sjekklisten fra Städbranschen Sverige

1. Økonomisk bakgrunnssjekk, nøkkeltall og varselsignaler:

• Budgiver bør nå UC risikoklasse 3 eller høyere (normal eller liten risiko for å gå konkurs i løpet av det nærmeste året).
• Kontroller at F-skatteseddelen fortsatt er gyldig (en godkjenning som enkeltpersonforetak må ha for å kunne innbetale skatter og avgifter).
• Sjekk at arbeidsgiveravgift betales i pakt med antall ansatte.
• Eiendeler og forvaltning i et morselskap hvor arbeid utføres av underleverandører eller søsterselskaper er et varselsignal.
• Personalkostnader bør være minst 70% av omsetningen.
• Kostnader for underleverandører bør ikke være mer enn åtte prosent av virksomhetens omsetning.
• Lønnstilskudd skal ikke brukes til å presse prisene i offentlige anskaffelser.

2. Prioriterte kontroller – før og etter anskaffelse:

• Still kun krav som du kan kontrollere – og følge opp i løpet av avtalen.
• Be om fysiske arbeidsprøver fra alle tilbydere som kvalifiserer for sluttevaluering.
• Krev ID-kontroll utført av tredjepart på alle som skal utføre arbeidet.
• Stille krav til å om lønns- og timelister i løpet av avtaleperioden.

3. Underleverandør – slik kan du som innkjøper opptre:

• Vær tydelig på at leverandøren er ansvarlig for underleverandørens arbeid i alle ledd.
• Underleverandører bør begrenses til spesifikke oppgaver som vindusvask, spesialrengjøring eller geografisk spredte oppdrag.
• Som oppdragsgiver bør du utføre samme kontroll hos underleverandør som hos hovedleverandør.

Bli den første til å kommentere på "Slik unngår du useriøse i renhold – sjekkliste med 14 gode råd"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*