Svenske offentlige oppdragsgivere har fått utdelt tannløse verktøy i sin kamp mot arbeidslivskriminalitet og useriøse aktører på det offentlige anskaffelsesmarkedet. Det er Svenskt Näringsliv som skriver dette. De ber om mer kontroll i regi av oppdragsgiverne, og om vesentlig bedre informasjonsflyt. Det gjelder mellom oppdragsgivere som har opplevet alvorlige avvik fra en leverandør side og mer effektiv tilgang til relevant informasjon om tilbydere man gjerne vil ha sjekket nærmere.
Også i Sverige er – selvfølgelig – useriøse tilbydere i offentlige anbudskonkurranser en utfordring – både for de som forvalter fellesskapets midler og for seriøse næringsdrivende som vil konkurrere på like vilkår. Sveriges Näringsliv – NHOs svenske søsterorganisasjon – er i denne forbindelse kommet med skriftet «Oseriösa företag i offentlig upphandling. Fler borde göra mer».
De savner et system som gjør det mulig for oppdragsgivere på en enkel måte kontrollere om leverandørene har gjort seg skyldige i å bryte eller har begått andre overtredelser mot gjeldende lovverk. Kombinasjonen lave priser og sviktende avtaleoppfølging risikerer å gi de useriøse foretakene en konkurransefordel sammenliknet med situasjonen for de foretakene som følger regelverk og avtaler.
Tannløse verktøy
Offentlige oppdragsgivere har fått i oppgave å jage useriøse aktører med tannløse verktøy, mener Svenskt Näringsliv. Leverandørene skal erklære på ære og samvittighet at opplysningene i tilbudet er riktige. De som lyver, kan dømmes til bøter eller fengsel i maksimum seks måneder. En slik straffeskala skremmer ikke den organiserte kriminaliteten eller useriøse foretak, heter det.
Et sentralt poeng i skriftet fra Svensk Näringsliv er oppdragsgiveres mulighet til å skaffe seg informasjon om de som leverer tilbud. Politiet bør få i oppdrag – på forespørsel – fra en offentlig oppdragsgiver å gi informasjon om en navngitt person, som har en ledende rolle hos en tilbyder, finnes i strafferegisteret for et lovbrudd av betydning for anskaffelseslovgivningen. Så kan oppdragsgiveren deretter konfrontere tilbyderen med informasjonen fra Politiet og er ikke svaret tilfredsstillende, kan oppdragsgiveren beslutter å avvise tilbyderen.
Gjøre info tilgjengelig
Det må skapes et system som gjør at relevant informasjon enkelt kan gjøres tilgjengelig. Den svenske regjeringen har satt i gang et utredningsarbeid som skal være avsluttet i august neste år som gjelder effektiv og pålitelig kontroll av leverandører ved tildeling av offentlige kontrakter. Det er et skritt på veien, mener Svenskt Näringsliv, men mer trengs.
Poenget er å kontrollere opplysninger dels ved vurdering av tilbudene, dels løpende underveis i kontraktstiden. Elektronisk tilgjengelig informasjon og bevis må kunne være mulig. Mye informasjon kan allerede være tilgjengelig, men det savnes effektive former for informasjonsutveksling. Derfor, påpeker Svensk Näringsliv, trengs det å etableres en felles informasjonsportal for myndighetene. Er det informasjon som i dag er unntatt offentligheten, bør det vurderes om det er spesielle grunner til at den er det.
Mer kontroll
I tillegg må oppdragsgiverne i større grad drive kontroll, og dersom det oppstår noe som ikke stemmer må det reklameres, ilegges straff, heve kontrakten. Slik informasjon må også spares, dokumenteres og gjøres tilgjengelig for ettertiden. Mange oppdragsgivere kan være i behov av raskt å få rede på om andre oppdragsgivere har oppdaget alvorlige uregelmessigheter hos leverandører.
En mulighet, skriver Svenskt Näringsliv, kan være at man innretter en form for database dit oppdragsgivere kan henvende seg med sin mistanke om at leverandørforetak har alvorlige alvorlig sikt i forbindelse med sin utførelse av oppdraget. På den måten synliggjøres det inntrufne og andre oppdragsgivere kan dermed stille spørsmål til den oppdragsgiveren som har rapportert avvikene.
Bli den første til å kommentere på "«Svenske NHO»: Fått i oppgave å jage useriøse aktører med tannløse verktøy"