For å kunne møte risiko trenger vi å forstå forsyningskjedene i dybden, hvilke svakheter som finnes og hvilke konsekvenser et avbrudd kan få hos våre kunder. Dette slår lederen av svenskenes kommunale innkjøpssentral, Olof Molander, fast i et intervju der han oppsummerer erfaringer fra Covid19-pandemien så langt. Pandemien har også avslørt en svakhet i det svenske, høyt desentraliserte systemet for offentlige anskaffelser.
Konsernet SKL Kommentus eies av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) – svenske KS – samt en majoritet av Sveriges kommuner. SKL Kommentus Inköpscentral er et av forretningsområdene. Molander er sjef i innkjøpssentralen.
Det er i et intervju på sentralens nettside at Molander reflekterer over erfaringer fra pandemien. – Den har, sier han, tydelig vist at vi behøver kunnskap om hvordan vi påvirkes av hendelser i omverdenen, hvordan våre forsyningskjeder berøres og hva som skjer utenfor landets grenser. For å kunne møte risiko trenger vi å forstå forsyningskjedene i dybden, hvilke svakheter som finnes og hvilke konsekvenser et avbrudd kan få hos våre kunder. Her er det store muligheter til å påvirke rammeavtaler og redusere risiko, ikke minst i et bærekraftsperspektiv.
Svakhet i svensk system
Molander fremholder at pandemien og den svikt på smittevern-materiell som oppsto, pekte på en svakhet i det svenske, høyt desentraliserte systemet. Materiellet ble innkjøpt lokalt og globalt på markeder som er preget av noen store foretak, men med pandemien kom det en global etterspørsel som overskred både tilgang og produksjonskapasitet. Der var det behov for en aktør som kunne samle volumer for å nå det globale markedet, samt møte et splittet kjøpemønster på kommunalt nivå.
SKL Kommentus Inköpscentral påtok seg rollen som grossist, ettersom det ble umulig for hver kommune å løse denne typen innkjøp på egen hånd. Styrken i denne oppgaven lå i at sentralen kunne samle sammen etterspørselen og få opp et volum som ble interessant for markedet, ifølge Molander. At sentralen fikk være med på å bygge opp en beredskapsstruktur og kriseorganisasjonen har i aller høyeste grad bidratt til å utvikle sentralens rolle.
Samarbeid og digital modenhet
Behovet for samarbeid er en annen erfaringer – ingen organisasjon kan håndtere en pandemi alene. Molander konstaterer å ha sett et nærmere og meget bra samarbeid internt i SKL Kommentus og mellom sentralen og kommuner og regioner.
Også måten man har kontakt på, er forandret. Kundebesøk og messer er erstattet av webinarer og online-møter, hvilket har påskyndet den digitale modenheten både for sentralen og for en stor del av den offentlige sektoren og samfunnet i stort. Det kommer vi fortsatt til å kunne ha nytte av, fastslår Olof Molander i SKL Kommentus Inköpscentral.
Bli den første til å kommentere på "Svenske pandemi-erfaringer: Innkjøpere må kjenne og forstå forsyningskjedene"