I den svenske anskaffelsesloven finnes muligheter for å endre inngåtte kontrakter underveis i kontraktsperioden, men disse gjelder ikke dersom kontrakten er inngått etter en ulovlig direkteanskaffelse. Dersom en oppdragsgiver endrer en ulovlig inngått kontrakt med utgangspunkt i endringsbestemmelsene, risikeres å legge en ulovlig direkteanskaffelse oppå en annen – uansett om bestemmelsene ellers er tatt hensyn til. Dette fastslår Konkurrensverket i en avklaring av denne bestemmelsens rekkevidde.
Konkurrensverket skriver i sin betenkning at de er gjort oppmerksom på en viss usikkerhet knyttet til om endringsbestemmelsen i deres lov om offentlige anskaffelser også kan benyttes for å endre kontrakter som er inngått gjennom ulovlige direkteanskaffelser. Bestemmelsen åpner for en viss fleksibilitet i løpetiden for kontrakten.
En form for unntak
Endringsbestemmelsene er en kodifisering av EU-domstolens praksis når det gjelder forutsetningene for å endre kunngjøringspliktige avtaler i avtaleperioden. Det er snakk om en form for unntak fra hovedregelen om at alle anskaffelser skal kunngjøres, skriver Konkurrensverket, som imidlertid slår fast at bestemmelsene har som intensjon å gjelde ved endring av kontrakter som er inngått etter gjennomføringen av en anskaffelse i pakt med anskaffelsesloven.
En avtale kan endres hvis det er grunnlag for det i de aktuelle bestemmelsene. Men, slik Konkurrensverket tolker bestemmelsen, må forutsetningen være at det tidligere er gjennomført en lovlig anskaffelse.
Bare ved lovlige kontrakter
Konkurrensverket fremholder at det fremgår av formålet til anskaffelsesloven og endringsbestemmelsene at eventuelle endringer bare kan skje om kontrakten er inngått etter reglene. Å tillate endringer av en kontrakt som er kommet til gjennom en ulovlig direkteanskaffelse skulle kunne føre til at anskaffelsen blir lovlig gjennom en mindre endring i avtalen, konstaterer Konkurrensverket.
En oppdragsgiver som med henvisning til noen av endringsbestemmelsene gjennomfører endring av en ulovlig direkteanskaffelse risikerer således å gjennomføre enda en ulovlig direkteanskaffelse. Dermed risikerer oppdragsgiveren å måtte svare overtredelsesgebyr, kritikk fra Konkurrensverket gjennom en såkalt tilsynsbeslutning – og avtalen kan til og med erklæres ikke gyldig, om en leverandør skulle klage.
Gode grunner for lovlig konkurranseutsetting
Det finnes, konkluderer den svenske tilsynsmyndigheten sin betenkning, gode grunner til å ta vare på konkurransen på markedet gjennom å konkurranseutsette i pakt med anskaffelsesloven. Og det kan også innebære positive effekter for oppdragsgiveren og allmenheten i stort – på både kort og lang sikt.
Bli den første til å kommentere på "Sverige: Mulig å endre kontrakt underveis, men ikke ved ulovlig direkteanskaffelse"