Tidsfrister, tidsfrister, tidsfrister. Slik kan de tiltakene oppsummeres som den svenske regjeringen nå foreslår for å få en mer effektiv klageprosess på området offentlige anskaffelser. Nye avgifter kommer ikke. Klagedomstolene får imidlertid såkalte «hastekrav» for sin behandling av klagene. Om et slikt krav vil komme til nytte, er det stor uenighet om i Sverige, viser høringsuttalelsene til dette punktet i lovforslaget.
Av lovforslaget fremgår det at regjeringen ønsker å innføre et lovfestet «hastekrav» som skal gjelde begge instansene i svenskenes administrative klagesystem – förvaltningsrätt og kammarrätt. Hastekravet skal også gjelde i spørsmål som gjelder kontraktens gyldighet etter anskaffelsesregelverket.
Frister, frister …
Dessuten skal det komme regler som begrenser partenes muligheter til – etter et visst tidspunkt under domstolsbehandlingen – påberope seg bl.a. nye feil eller mangler i anskaffelsen.
Tidsfristen for å klage på en avtale under EU-terskelverdiene skal kuttes ned fra seks måneder til 30 dager far det tidspunkt da oppdragsgiveren har kunngjort resultatet av anskaffelsen.
Erstatning og utelukkelse
Også fristen for å reise sak med krav om erstatning ved feil og mangler i en anskaffelse, skal endres i overensstemmelse med EU-retten. Fristen skal løpe fra det tidspunkt en leverandør får kjennskap til, eller burde ha fått kjennskap til, avtalen, heter det i langrådsremissen.
I tillegg skal det innføres tidsgrenser på henholdsvis fem og tre år ved beslutning om å utelukke en leverandør på grunn av henholdsvis lovbrudd og mislighold generelt.
Mer effektiv klageprosess
Formålet med forslaget om en mer effektiv klageprosess når det gjelder offentlige anskaffelser, er å reduser risikoen for at klageprosesser som drøyer, står i veien for et godt og bærekraftig kjøp, heter det i pressemeldingen. Å forebygge lange prosesser etter en anskaffelse blir også et ledd i å ta tilbake kontrollen over velferden, ifølge civilminister Ida Karkiainen, som er regjeringens ansvarlige for offentlige anskaffelser.
Det er den svenske regjeringens mening at raske domstolsavgjørelser også er en fordel for leverandører, ikke minst små og mellomstore med begrensede ressurser til å drive prosess i en domstol. For oppdragsgivere betyr lange domstolsprosesser usikkerhet og gjør det vanskelig å planlegge sin virksomhet og dessuten å forutse behovet for eventuelle dekningskjøp mens klageprosessen pågår.
Ikke nye avgifter
Det tas ikke til ord for innføring av avgift for å komme med en lage, og heller ikke et gjensidig ansvar for prosesskostnader. Lovendringen skal forutsetningsvis tre i kraft 1. juli i år.
Bli den første til å kommentere på "Sverige vil ha mer effektiv klagebehandling, setter en rekke tidsfrister"