Det nasjonale anskaffelsesregelverket i Sverige skal forenkles, og tallet på klagesaker på anskaffelsesområdet skal reduseres. Det er målet for utredninger som den svenske regjeringen nå har satt i gang. Betaling av gebyrer for å klage, samt dekning av motstanderens prosesskostnader hvis klagesaken tapes, er to elementer utredningen spesielt skal ta for seg.
Den svenske regjeringen har oppnevnt en spesialutreder som dels skal se hvorledes regelverket under EU/EØS-terskelverdiene kan forenkles, dels komme med forslag til tiltak som kan redusere klageantallet. Ordningen med spesialutreder er ofte benyttet ved svenske utredninger og innebærer at en person får hovedansvaret og et sekretariat av eksperter å støtte seg til.
Forenkling under EU/EØS-tersklene
I forbindelse med lovarbeidet i kjølvannet av de tre EU-direktivene fra 2014 foretok de svenske myndighetene egentlig ingen vurdering av det regelverket som styrer anskaffelsene under EU/EØS-terskelverdiene, heter det i mandatet. En konsekvens av det er at dette regelverket er blitt vanskelig å holde oversikt over – noe er overført fra tidligere regelverk, annet er justert fordi de nye EU-reglene krevet det. Utredningen skal også si noe om et tilsvarende, forenklet regelverket skal innføres for konsesjoner og på forsvars- og sikkerhetsområdet.
Reduksjon i antall klager
Utgangspunktet for utredningen om reduksjon i klageantallet har sitt utgangspunkt i at Sverige ligger helt i toppen i EU når det gjelder klageantall. Omkring 8% av alle anskaffelsene der blir innklaget. Spesialutrederen skal bl.a. vurdere fordeler og ulemper ved innføring av gebyrer i forbindelse med å klage. Dessuten skal han vurdere regler m at den tapende part i en anskaffelsessak skal betale motpartens prosesskostnader. Det er her ikke snakk om et enten/eller, utrederen anmodes også å se om det skal bli et både/og.
I spørsmålet om klagereduksjonen innebærer mandatet til utrederen også at han utfra sitt oppdrag kan foreslå andre tiltak han mener er nødvendig sett i forhold til målet.
Mer kunnskap om hvorfor
Også et tredje oppdrag er gitt av regjeringen: Upphandlingsmyndigheten skal, sammen med Konkurrensverket, kartlegge og analysere klagesaker som har vært i domstolene. Formålet er å forbedre kunnskapen om årsakene til det forholdsvis stotre antallet klagesaker svenskene har i sine domstoler på anskaffelsesområdet.
Upphandlingsmyndigheten skal levere sine resultater senest 15. desember i år, mens spesialutrederen skal være klar med sine konklusjoner senest 15. juni 2018.
Bli den første til å kommentere på "Sverige vurderer tiltak for færre klagesaker og forenkling av reglene"