Det er indikasjoner på korrupsjon i mellom 5 og 10% av de anskaffelsene som Konkurrensverket prioriterer i sitt tilsynsarbeide. I 2017 ble det gjennomført 28 slike tilsyn. I en fersk rapport understreker riktignok Konkurrensverket at omfanget av korrupsjon kan være større eller mindre – og at tallene ikke gir noe indikasjon på forekomsten av korrupsjon i svenske offentlige anskaffelser generelt.
Svenske Konkurrensverket har nylig lagt frem rapporten «Korruption som begränsar konkurrensen», der også korrupsjon og offentlige anskaffelser er belyst.
Når det gjelder indikasjoner på korrupsjon, heter det i rapporten, forekommer slikt i mellom 15 og 20% av de prioriterte tilsynsærendene Konkurrensverket har gjennomført i forbindelse med mistenkte overtredelser av konkurranselovgivningen.
Offentlige anskaffelser fremstår som særskilt utsatt for korrupsjonsrisiko, ikke minst for de store verdiene som innkjøpere forvalter. Konkurrensverket trekker også frem som årsak at offentlige anskaffelser i Sverige har hatt en noe vekslende tilværelse i offentlig sektor, og det har ført til at hverken kontrollsystem eller regelverk har rukket å tilpasse seg. Konkurrensverket sikter her til hvem som skal ha tilsyns- og veiledningsansvaret.
Korrupsjon i den innledende fasen
Arbeidet før og etter en anskaffelse er tidligere utpekt som særskilt risikofylt når det gjelder utilbørlig påvirkning overfor innkjøperen, selv om hele prosessen er utsatt, heter det i rapporten. I den innledende fasen er det risiko ved identifisering av behov og utforme krav, ettersom foretak kan forsøke å påvirke disse til sin fordel. Under tilbudsfasen kan en innkjøper lekke informasjon til en tilbyder om andre selskapers tilbud for å gi tilbyderen en konkurransefordel.
I tildelingsfasen kan en tilbyder favoriseres basert på vennskapskorrupsjon. I særdeleshet foreligger denne risikoen om tildelingskriteriene åpner rom for innkjøperen til å gjøre subjektiv bedømmelse. Også i kontraktsfasen finnes risiko for korrupsjon, skriver Konkurrensverket, eksempelvis ved at oppdragsgiveren ikke har god nok kontroll eller at noen ser mellom fingrene på overfakturering eller ulovlig endring av avtalen.
Vennskapskorrupsjon
Konkurrensverket har tidligere slått fast at bestikkelser fremstår som en relativt uvanlig form for utilbørlig påvirkning i anskaffelsessammenheng, mens vennskapskorrupsjon og favorisering ikke virker å være det. Vennskapskorrupsjon er vanskelig å motvirke ettersom det ofte er problematisk for både arbeidsgivere og utenforstående å kjenne til slekts- og vennskapsbånd, og avgjøre hvilken innvirkning slike bånd kan ha for de ansattes upartiskhet. Det er heller ikke sikkert, fremholder Konkurrensverket i sin rapport, at de innblandede har kunnskap om at deres atferd kan falle inn under begrepet korrupsjon.
Bli den første til å kommentere på "Tegn til korrupsjon i opptil 10% av svenske anskaffelser?"