To av tre utgående fakturaer fra svenske kommuner til leverandører eler andre foretak er fortsatt på papir. I de store byene er bare to prosent e-fakturaer. Det viser en undersøkelse som den statlige myndigheten DIGG har gjort.
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) har som oppdrag fra den svenske regjeringen å samordne og støtte forvaltningsfellesskapets digitalisering med mål å gjøre forvaltningen mer effektiv og formålstjenlig.
To av tre er papirfakturaer
Men når det gjelder å sende ut fakturaer til leverandører eller andre foretak, gjenstår et godt stykke arbeid, heter det. Undersøkelsen har avdekket at det fortsatt er slik at to av tre fakturaer som sendes fra kommuner i Sverige til næringslivet er papirfakturaer. DIGG understreker riktignok at det finns kommuner som er kommet mye lenger enn som så på området.
I store byer, som Malmö, Göteborg og Stockholm, er andelen utgående fakturaer i bare to prosents tilfelle e-faktura, viser undersøkelsen.
Må gå foran
Situasjonen har fått Anderz Petersson, som er e-handelspesialist hos DIGG, til å understreke at foretakene må kunne få en e-faktura fra kommunen, regionen eller den statlige myndigheten om de ønsker det. Offentlig sektor må oppmuntre og gå foran på e-fakturaområdet. Å sende og ta imot e-fakturaer har flere fordeler, bl.a. en mer effektiv fakturaprosess, økt automatisering, tidsbesparing og redusert miljøpåvirkning som resultat, konstaterer han.
I svensk offentlig sektor er det som hovedregel Peppol BIS 3-formatet som gjelder for e-faktura, ifølge DIGG.
Bli den første til å kommentere på "To av tre fakturaer fra kommune-Sverige til bedrifter er fortsatt på papir"