Innkjøp som del av strategi-arbeidet i virksomheten er på vei opp. Bærekraft, digitalisering og leverandørrelasjoner er viktige utviklingsområder. Strategiske ferdigheter som kategoristyring, sourcing-ferdigheter og bærekraft står øverst på ønskelisten når det gjelder kompetanseutvikling. Dette viser resultatene av en undersøkelse et svensk konsulentselskap har gjennomført. Og den raske utviklingen av KI skaper nye muligheter for anskaffelser.
EFFSO – et svensk konsulentselskap med innkjøp og supply chain som spesiale, er kommet med rapporten med resultatene fra sin fjerde såkalte CPO-undersøkelse i samarbeid med Handelshøyskolen i Stockholm: «EFFSO CPO Survey Utmaningar, förväntningar och möjligheter för inköp».
Stadig viktigere del av strategier
Undersøkelsen er rettet mot ledende nordiske beslutningstakere (CPO=innkjøpssjef/-direktør) innen innkjøp (76 % av respondentene er innkjøpssjefer eller tilsvarende), med mål om å gi et bedre bilde av både nåværende tilstand og fremtid for innkjøp. Sju av ti som er med i undersøkelsen, jobber i privat sektor, resten i offentlig.
Innkjøp blir en stadig viktigere del av mange bedriftsstrategier, heter det: ifølge årets undersøkelse rapporterer nå 34 % av innkjøpssjefene direkte til adm.dir., en økning fra 25 % i 2021. Samtidig rapporterer bare 30 % til finansdirektøren, sammenlignet med tidligere 37 %. Denne utviklingen gir innkjøp større muligheter til å påvirke organisasjonens strategi.
Bærekraft og styrket posisjon
Undersøkelsen viser også at innkjøp tar mer plass i organisasjonens strategiske planlegging, 48 % av innkjøpssjefene deltar nå aktivt, sammenlignet med 38 % i 2021. Innkjøp styrker dermed sin posisjon i mange organisasjoner.
Bærekraft, digitalisering og leverandørrelasjoner er viktige utviklingsområder: Bærekraftig innkjøp det viktigste utviklingsområdet, viser undersøkelsen. ESG-spørsmål står høyt på agendaen.
Rask utvikling av KI
Geopolitisk ustabilitet og økt regulering har ført til et større fokus på leverandørrelasjoner, og behovet for åpenhet og innsikt i forsyningskjeden har økt. Samtidig fortsetter utviklingen av KI å påvirke digitaliseringen av innkjøpsfunksjonen.
Den raske utviklingen av KI skaper nye muligheter for anskaffelser. Nye verktøy lanseres, mens eksisterende løsninger oppdateres med ny funksjonalitet. 34 % av respondentene bruker eller tester allerede KI i dag. Operative anskaffelsesprosesser støttes godt, mens mange strategiske anskaffelsesprosesser mangler systemstøtte. Som svar på dette indikerer 36 % av respondentene at verktøy for leverandørstyring (SRM) vil være deres neste investeringsområde, 29 % planlegger å investere i løsninger som støtter bærekraftig anskaffelse.
Kompetanseutvikling
Anskaffelsesområdet investerer i kompetanseutvikling for å skape merverdi: ifølge undersøkelsen føler 66 % av respondentene at de har de rette ferdighetene til å møte fremtidige utfordringer. Med økende forventninger til anskaffelser må imidlertid kompetansegapet fylles for å møte nye krav. Strategiske ferdigheter som kategoristyring, sourcing-ferdigheter og bærekraft står øverst på ønskelisten når det gjelder kompetanseutvikling.
I dag forventes det at innkjøp skal levere en robust, men fleksibel forsyningskjede som skaper klare konkurransefortrinn, i stedet for bare å fungere som en reaktiv støttefunksjon. Ut fra svarene i årets CPO-undersøkelse er nordiske innkjøpssjefer både klar over utfordringene og klare til å gripe de nye mulighetene.
Bli den første til å kommentere på "Undersøkelse: Innkjøp mer og mer inne i strategi-varmen"