Anbud365 to år – et målbevisst, ambisiøst barn med fremtidstro

Anbud365: Anbud365 to år – et målbevisst, ambisiøst barn med fremtidstroVi runder to år 10. mars.

Skriv ut artikkelen

(En Anbud365-kommentar) 10.mars runder/rundet Anbud365 2 år. Vi har lagt begeistringen fra feiringen av ettårs-dagen i bunn for utvikling av en fast tro på fremtid og muligheter – med ambisjon om å ta utfordringene som kommer. Vi vet vi dekker et markedsbehov. Det forplikter. Vi må bli bedre og bedre. Mottakelsen vi har fått inspirerer og flere og flere blir oppmerksomme på oss. Alt ligger til rette. Vi skal gjøre hva som er i vår makt til å innfri. Vi takker lesere, annonsører og våre fire langsiktige partnere.

For ett år siden feiret vi ettårs-dagen med brask og bram, med mange og gledelige gratulasjoner. Vi hadde konkurranser og champagnekork-bilder. Det var uttrykk for glede over den mottakelsen vi hadde fått i markedet. Var det mulig å lage en nyhetsavis som fenget i et marked som dreide seg om kjøp og salg innenfor det offentlige? Ved ettårs- merket kunne vi juble og feire, abonnenttall og sidebesøk bar bud om at vi hadde i gang noe som hadde livets rett.

Ett år etter, altså i disse dager, kan vi konstatere at feiringen for ett år siden gav uttrykk for noe mer enn en glede over å ha greid å holde det gående i ett år. Veksten har fortsatt – både i abonnentantall på nyhetsbrevene og antall sidebesøk. Førstnevnte nærmere seg jevnt og trutt 4000, og sidevisningene svinger for tiden rundt 30 000 pr. måned. Åpningsraten på nyhetsbrevene ligger for øvrig tett oppunder 40%, og det er høyt.

Feire to-årsdagen?

Hvorfor feirer vi likevel ikke to-årsdagen på samme måte? Det er vel grunn til å glede seg?

Ja, vi gleder oss over å kunne runde toårs-merket, men oppslutningen og interessen omkring Anbud365 gir impulser til å tro – og satse – på store og interessante muligheter. Det er mange innspill vi fikk fra vår brukerundersøkelse for en tid tilbake som vi ønsker å virkeliggjøre – som vi tror vil fenge interesse. Mens dagens Anbud365 er resultatet av en entusiastisk tro på å kunne få til noe som markedet setter pris på, skal vi bygge videre til et produkt som både i bredde og dybde står frem som en enda mer solid og bedre og bedre formidlingskanal for nyheter innenfor offentlige anskaffelser.

For innkjøpere i det offentlige – og i og for seg i det private, er det viktig med god fagkompetanse i sin virksomhet. I dybden. Men det er også viktig å ha en oversikt over hva som foregår på det fagområde en selv er aktør. I tillegg vil nyhetene kunne inspirere til å gjøre noe liknende selv, til å hente nærmere informasjon om det som omtales osv.

Til kunnskap

For alle som er eller kan tenke seg å bli leverandører til det offentlige er det en fordel å kjenne til hva som skjer på det fagområdet kunden er en del av. Og for alle andre er også det greit å vite, enten det er nice to know eller need to know. For omverdenen for øvrig har vi alle en oppgave å gjøre offentlige anskaffelser kjent utover stortingsgarasjer og feilslåtte IT-kjøp. Det er tross alt drøye 500 milliarder offentlige kroner som forvaltes, hvorav en stor del er skattepenger.

Derfor må vi bygge muskler. Samarbeidet med våre fire langsiktige partnere, advokatfirmaene Arntzen de Besche, Grette, SimonsenVogtWiig og WikborgRein, gjør oss i stand til å tenke satsing. Stor takk! Gradvis vil vi utvikle rygg til å øke kapasitet, satse sterkere på utvalgte deler av anskaffelsesområdet, og dermed bli enda mer lesverdige, enda mer uunnværlige og enda mer fristende å benytte.

Tips kommer

Det er gledelig at flere og flere tips kommer inn. Uten disse hadde vi gått glipp av mye viktig som skjer. Så langt råd er, benytter vi disse tipsene. Noen ganger lykkes vi, andre ikke. Med økt kapasitet, er det flere tips som kan følges helt til døren.

Blant prioriterte, men savnede, stoffområder er bl.a. reportasjer om gode, hverdagslige innkjøperhistorier («hvordan gjør jeg tingene»/«her er mine erfaringer» osv.). Med mer kapasitet kan det løses. En interessant spalte kunne være en jevnlig spalte med kommentarer til aktuelle dommer og/eller Kofa-avgjørelser. Hos en av våre svenske kollegaer har de en slik fast spalte. Det er populært.

Det er imidlertid bare to eksempler. I svarene fra brukerundersøkelsen fins mange flere. Mange, mange gode. Det gjelder bare å bygge sten på sten, være langmodig, men utålmodig – ikke kaste seg ut i vill fart med fare for å stange mot en ugjennomtrengelig vegg. Vi kommer. Vi er godt i gang.

Bli den første til å kommentere på "Anbud365 to år – et målbevisst, ambisiøst barn med fremtidstro"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.