(En Anbud365-kommentar) Da covid19-krisen rullet innover oss, rundet Anbud365 fire år. I skjæringspunktet mellom krise-utfordringer for våre lesere og bursdagsfeiring utmeislet vi den redaksjonelle linjen vi i dag har valgt å følge: en balanse mellom glimt fra «business-as-usual» og tilførsel av råd og veiledning fra de aller mest kompetente på området. Og det er en glede å konstatere at vi leses: 4600 abonnenter på det ukentlige nyhetsbrevet og et brukerantall som varierer mellom 1600 og 2000 daglig. Vi øker jevnt og trutt – og fortsetter samme stødige kurs, som en representant for den seriøse, faglige presse.
Verden er i en svært alvorlig og usikker situasjon. Det preger oss alle. Vårt håp er at alle våre abonnenter og lesere for øvrig er ved god helse og vil fortsette slik. Mange – de aller fleste – har fått sin arbeidssituasjon endret. For noen er det et spørsmål om bedriftens fremtid, for andre ledighet eller permitteringer. Økonomien og børsene viser tydelige tegn på at ikke alt er som det skal. Vi må belage oss på at dette vil vedvare en god stund.
For innkjøpermiljøene i det offentlige er det tydelig at det mange, mange steder er blitt mer hektisk enn ønskelig er. Det er vansker med leveringer, utfordringer knyttet til kontraktene, behov for utsatte tilbudsfrister o.a. Noen steder er det imidlertid blitt hektisk fordi mange oppgaver fremskyndes som følge av behovet for å bidra til å beholde arbeidsplasser.
Ikke «hjemme-hos»
Anbud365 lager ikke reportasjer fra den enkelte arbeidsplass i innkjøpmiljøet nå. Selvsagt kunne det ha sin verdi å høre hvordan andre, kollegaer i andre virksomheter, har og gjør det. Imidlertid er det jo slik at for å få frem informasjon om dette, måtte vi bry folk som har mer enn nok å stelle med fra før. Vi er sikre på at vårt valg i så måte er det beste. Men når situasjonen på en eller annen måte er kommet inn i et spor der man har kontroll, balanse og rimelig forutsigbarhet, er det rom for en serie evalueringer.
Men hvis noen skulle ha lyst og anledning til å bidra allerede nå – med øyeblikkskildringer «midt i krisen» – er våre spalter selvsagt åpne.
Vår redaksjonelle linje i krisetiden er å forfølge to hensyn. Ett er å gi gode råd og veiledninger fra kompetent hold om forhold til nytte for de som skal levere og gjøre innkjøp. Vi var raskt ute med å formidle regjeringens råd, vi har fulgt på med KS Advokatenes spørsmål og svar. Noen av Norges fremtredende og dyktigste advokater innenfor feltet offentlige anskaffelser har bidratt – og vil fortsette å bidra – med vurderinger, synspunkter og råd. Alle de som følger med på Anbud365, skal være sikre på at her finner de hjelp til sin virksomhet i nødens stund.
Et liv etter krisen
Samtidig er vi i den tro at det kommer et liv etter dette (det andre hensynet). Derfor er det viktig å bringe lesestoff som formidler «business-as-usual». Ikke i den tro at krisen ikke rammer, men at f.eks. kompetansemiljøene holder på slik det er forventet når det gjelder oppgaver. Så er spørsmålet om de, på grunn av tilstanden, når i mål slik de har forutsatt. At så ikke alltid lykkes, forstår alle. Bidrag til kompetanse og organisering er svært viktig, også i tiden etter at krisen har lagt seg.
Vi har fortalt om regjeringens oppfølging av tiltakene i stortingsmeldingen om offentlige anskaffelser, om Digitaliseringsdirektoratets arbeid med viktige anskaffelsesspørsmål og flere kommuners oppfølging av revisjonsrapporter. I Sverige er det kommet en rapport som bl.a. antyder hvordan man kan få flere tilbud, kommentatorkorpset vårt har gitt til beste hvordan de håndterer små og mellomstore leverandører og vi har omtalt en rapport som inneholder tips til hvordan småkommuner kan fikse innovative anskaffelser. At Forskningsrådet er ute med millionbeløp for forprosjekter for førkommersielle anskaffelser har heler ikke unngått vår oppmerksomhet.
Anbud365 når ut
I skyggen av all oppmerksomhet knyttet til covid-19-influensaen forblir Anbud365 tro mot det å være eksklusivt forbeholdt stoff om offentlige anskaffelser – dagsaktuelt og langsiktig. Begge deler har sin plass, fordi det preger alle som befatter seg med dette usedvanlig viktige området for tiden. Det er sagt at innkjøperne er tidens helter. I perspektiv er det noe sant i det. Å forsyne heltene – og deres leverandører – med argumenter og ammunisjon er da vår misjon.
Og Anbud365 når frem. Nyhetsbrevet vårt har nær 4600 abonnenter. Det er mer enn en lang rekke mindre aviser. Det er godt over 5 500 lesere av nyhetsbrevene. Mellom 30 og 40% av nyhetsbrevene åpnes hver uke. Det betyr at mellom 1500 og 2000 leser hva vi ukentlig bringer. Og vi øker jevnlig.
Det daglige tallet over brukere, svinger mellom 1600 og 2100 på virkedager. Sist måned registrerte vi tett oppunder 47000 brukere. Ikke rart at stadig flere vil annonsere hos oss, og – svært gledelig – flere av dem kommer tilbake.
Vi styrer frem som en stødig skute. I fire år (bursdagen var 10. mars) har vi hatt denne kursen. Kanskje kommer det nye innslag etter hvert – i samme gate. Men Anbud365 har satt sin grunnleggende redaksjonelle kurs.
Hvordan det går med Anbud365-dagen 3. juni? Vi er i innspurten frem mot en avgjørelse og skal gi skikkelig informasjon når løsningen er på plass.
Bli den første til å kommentere på "Anbud365 har sin rolle og plass i krisetiden"