KOFA vartet opp med gode resultater i fjor: Hele 209 saker ble avgjort. Det er en økning på 42% sammenlignet med 2023. Og ikke nok med det: 75 prioriterte saker ble avgjort i 2024, opp 60% sammenlignet med 2023. Saksbehandlingstiden for prioriterte saker er også redusert: Fra 70 dager i 2023 til 68 dager i 2024.
Ikke rart Anneline Vingsgård, direktør i Klagenemndsekretariatet og avdelingsdirektør Johan Aasheim Hjartnes i KOFA er fornøyd:
– Vi har hatt en god og stabil produksjon gjennom året, og saksbehandlerne i Klagenemndssekretariatet har i samarbeid med nemnda lagt ned en solid innsats for å få bukt med et stort antall innkomne saker, sier de to til Anbud365.
Saksbehandlingstiden er stort sett lav for de fleste klagesaker
De understreker at de gjør sitt ytterste for at de prioriterte sakene skal avgjøres så snart som mulig ettersom oppdragsgiver avventer kontraktsinngåelse i disse sakene. – Det er derfor, fremholder Anneline og Johan, gledelig å se at saksbehandlingstiden har gått litt ned samtidig som det har vært en markant økning i avgjorte prioriterte saker.
De peker på at en konsekvens av det høye antallet avgjorte prioriterte saker er at saksbehandlingstiden på de ordinære rådgivende sakene har økt noe. Saksbehandlingstiden er nå ca. 4 og en halv måned.
Klagenemndssekretariatet er også svært fornøyd med endelig å komme under seks måneders saksbehandlingstid i gebyrsakene: – Dette er noe vi har jobbet mot de siste årene siden dette har vært prioritert i tildelingsbrevet fra departementets side. Vi har ukentlige kollokvier om gebyrsakene og saksbehandlerne har planlagt avvikling av sakene godt, forteller Anneline og Johan.
Også 2025 har startet med høyt tempo og god produksjon, poengterer de to. – Vi har for øyeblikket lave restanser og det er avgjort flere saker enn det er kommet inn i 2025.
– Vi ser frem til å fortsette å levere gode utkast og fortsette å arbeide for lav saksbehandlingstid i tiden fremover, understreker direktør Anneline Vingsgård i Klagenemndsekretariatet og avdelingsdirektør, Johan Aasheim Hjartnes.
Klagenemndsekretariatet og KOFA
KOFA (Klagenemnda for offentlige anskaffelser) er en av ni ulike klagenemnder i Klagenemndsekretariatet, som har ca 34 ansatte, hvorav ca 27 er jurister. Klagenemndssekretariatet ble opprettet (april 2017) for å skape en ressurseffektiv organisasjon for flere klagenemnder. Ved å samle flere nemnder oppnår man en besparelse i administrative utgifter gjennom samlokalisering, felles arkiv, felles administrasjon, samt bredere juridisk fagnivå og mindre sårbarhet på tvers av nemndene. Klagenemndsekretariatet overtok nylig den nyopprettede Finanstilsynsklagenemnda som skal overprøve Finanstilsynets vedtak.
Bli den første til å kommentere på "2024 et godt Kofa-år: Saksbehandlingstid ned, avgjorte saker opp 42%"