Flere av de fremsatte forslag i Anskaffelsesutvalgets andre delutredning er ikke tilstrekkelig utredet, inkludert hva som vil være de samfunnsøkonomiske konsekvensene av forslagene, tordner Advokatfirmaet Haavind i sitt høringssvar. Utformingen av håndhevings-reglene kan ikke drøftes meningsfylt uten at det også foretas en grundig analyse av hvilke tidsmessige konsekvenser som følger av foreslåtte regler, heter det. I tillegg må det vurderes om disse tidsmessige konsekvensene er akseptable i et samfunnsøkonomisk perspektiv.
Advokatfirmaets Haavind peker i sitt høringssvar på at mandatet til Anskaffelsesutvalget er svært omfattende, og at utvalget har hatt alt for lite tid til rådighet.
Skaper stor usikkerhet
– Den manglende redegjørelsen for vurderinger og begrunnelser knyttet til foreslåtte endringer, skaper en stor usikkerhet om i hvilken grad de foreslåtte endringene er tilstrekkelig gjennomtenkte.
Det understrekes i høringssvaret at det er svært uheldig om Nærings- og fiskeridepartementet ikke foretar en grundig behandling av Anskaffelsesutvalgets forslag. Advokatfirmaet mener utformingen av reglene for håndhevelse av anskaffelsesregelverket ikke kan drøftes meningsfylt uten at det også foretas en grundig analyse av hvilke tidsmessige konsekvenser som følger av håndhevelsesreglene som foreslås, og en vurdering av om disse tidsmessige konsekvensene er akseptable i et samfunnsøkonomisk perspektiv.
Grunnleggende grep
Anskaffelsesutvalget foreslår at det skal gjøres flere grunnleggende grep knyttet til utformingen av systemet for håndheving av brudd på anskaffelsesregelverket, fremholder Advokatfirmaet Haavind. Da skulle man anta at utvalget etter en grundig analyse har konkludert med at dagens håndhevelsesregime ikke fungerer, men: – Vi kan imidlertid ikke se at utvalget har foretatt en slik analyse.
Utvalget skriver at det legger til grunn at bakteppet for dette oppdraget er en oppfatning av at håndhevingen av anskaffelsesregelverket i dag i for stor grad er rettet inn mot etterfølgende erstatningssøksmål, heter det i høringssvaret, og:
Særdeles tynt grunnlag
– For oss fremstår det som et særdeles tynt grunnlag for å gjøre grunnleggende endringer av dagens regler om håndheving. Vi er enig med utvalget i at norske domstoler har tilkjent erstatning for positiv kontraktsinteresse i et helt annet omfang enn øvrige land i Europa. Vi savner imidlertid en drøftelse av hvorfor det ikke kan håndteres med å presisere vilkårene for erstatning for den positive kontraktsinteressen og reglene om utmåling.
Anskaffelsesutvalget presiserer en rekke ganger at et velfungerende håndhevingssystem er avgjørende for at anskaffelsesreglene skal fungere etter sin intensjon. Dette er det lett å være enig i, skriver advokatfirmaet i høringssvaret. – Vi kan imidlertid ikke se at utvalget noe sted drøfter hva som kjennetegner et velfungerende håndhevelsessystem. Det kan se ut som utvalget mener at det eneste kjennetegnet ved et velfungerende håndhevelsessystem er at det legger til rette for at tilbydere i videst mulig omfang skal kunne få prøvet om oppdragsgiver har opptrådt i samsvar med anskaffelsesregelverket.
Det svenske systemet?
Utvalget synes helt å ignorere at dette har en omkostning i form av at det tar atskillig lenger tid å gjennomføre en anskaffelse, og hvilke konsekvenser dette har for tilliten til anskaffelsessystemet, heter det i høringssvaret. – Vi er overrasket over at Anskaffelsesutvalget ikke også drøfter hva som er ulempene knyttet til å flytte fokus over på en prekontraktuell håndhevelse, og:
– Det er svært uheldig om vi går fra et håndhevelsessystem der vi ligger soleklart i europatoppen på å tilkjenne erstatning for positiv kontraktsinteresse til et håndhevelsessystem som har de samme utfordringer som det svenske systemet som også anses for å ha meget betydelige svakheter, skriver Advokatfirmaet Haavind.
Bli den første til å kommentere på "Advokatfirma tordner: Forslag til nye håndhevingsregler ikke godt nok utredet"