I utgangspunktet bør alle offentlige anskaffelser skal være grønne, og ambisiøse funksjonskrav bør legges til grunn for offentlige anskaffelser med potensiell klimagevinst. Dette skriver adm. dir. Idar Kreutzer i Finans Norge i et innspill til den varslede stortingsmeldingen om offentlige anskaffelser. Han slår også til lyd for å etablere et nasjonalt kompetansesenter, som betjener lokale innkjøpsansvarlige.
Nærings- og fiskeridepartementet er i full gang med å utarbeide stortingsmeldingen. Den er ventet i løpet av neste år. En rekke bidragsytere har sendt inn sine innspill til meldingsarbeidet, blant disse er også adm. dir. i Finans Norge, Idar Kreutzer. Han er også tidligere leder av ekspertutvalget for grønn konkurransekraft, og han skriver:
– Offentlig sektors innkjøpsmakt må benyttes for å akselerere det grønne skiftet. Utgangspunktet må være at alle offentlige anskaffelser skal være grønne. Samtidig må offentlige anskaffelser brukes som verktøy for å drive innovasjon. Innkjøpsprosessen må bidra til å skape markeder for nye produkter, tjenester, teknologier og løsninger.
Passive innkjøpsprosesser
For å sikre effektiv utnyttelse av fellesskapets ressurser er det i de offentlige innkjøpsprosessene vektlagt lavest mulig pris for en gitt leveranse, og like konkurransevilkår for tilbyderne. Dette kaller Kreutzer i innspillet til stortingsmeldingen for passive innkjøpsprosesser. Der dreies etterspørselen mot kjente produkter, etablerte løsninger og utprøvde teknologier.
– Dagens ordning for de offentlige innkjøpsprosessene bidrar i svært liten grad til innovasjon og adopsjon av nye teknologier og løsninger, understreker han. Den næringspolitiske effekten av offentlige innkjøp i Norge er å presse marginene på gårsdagens teknologier. Det nye regelverket åpner et større handlingsrom enn tidligere.
To forslag
I innspillet lanserer Kreutzer to forslag:
– For å realisere potensialet som det nye regelverket legger til rette for, må institusjonelle og kompetanserelaterte barrierer overstiges, poengterer han i det ene av forslagene. Frykten for å ta risiko, kan føre til at innkjøper fortsetter praksisen med passive innkjøp. Det må utvikles en dynamisk læringskultur der det sikres at læringspunkter defineres og deles, slik at kompetansen hele tiden øker.
I Norge er ansvaret for offentlige innkjøp svært desentralisert, og det er ikke rimelig å forvente at alle innkjøpere lokalt besitter den nødvendige kunnskap og erfaring. Kreutzer mener derfor at det mest effektive vil være å etablere et nasjonalt kompetansesenter, som betjener lokale innkjøpsansvarlige.
Ambisiøse funksjonskrav
I sitt andre forslag tar han til orde for at ambisiøse funksjonskrav bør legges til grunn for offentlige anskaffelser med potensiell klimagevinst. Ved å stille slike krav kan dynamikken i innkjøpsprosessen rettes inn mot å utvikle nye lavutslippsløsninger, skriver adm. dir i Finans Norge. Det gjelder i særlig grad investeringer i infrastruktur, transport og bygninger, samt IKT-Iøsninger. Dette gjøres best gjennom å utlyse konkurranser med ytelsesspesifikasjoner og funksjonskrav, der tilbyderne kan tilby ulike løsninger for å dekke samme behov.
– Der det er, eller kan utvikles, gode markedsbaserte løsninger, bør ikke det offentlige selv utvikle konkurrerende løsninger, påpeker Idar Kreutzer.
Bli den første til å kommentere på "Anbefaler ambisiøse funksjonskrav ved kjøp med potensiell klimagevinst"