Anbud365-dagen 3. juni: Et tettpakket, høyaktuelt program for solid kompetanseløft

Skriv ut artikkelen

Anbud365-dagen 3. juni tilbyr et tettpakket program (se nedenfor) som du kan forsyne deg av og få et verdifullt tilskudd til din kompetanse. Det er verdifullt og i pakt med krav som følger av fagets stadig voksende betydning. Du får input fra en rekke av landets ledende advokater på området. I tillegg gis et innblikk i bruk dynamisk innkjøpsordning, samt hvordan anskaffelser kan bidra til bedre menneskerettigheter og etiske innkjøpsprosesser.

Les mer om opplegg og bakgrunn for valg av en digital løsning her.

Påmelding kan du gjøre her. Påmeldingsavgiften er NOK2000.

«TV-sendingen» tar til 3. juni kl. 0900, og vil vare fire-fem timer – kanskje blir det enkelte direkteinnslag underveis – og spørsmål/svar. Du behøver ikke følge hele sendingen, du kan gå fra og til – eller du kan se resten en annen dag, eventuelt hente opp det du ikke fikk med deg, senere hen. Kanskje et eller flere av foredragene kan egne seg som et internseminar senere?

Vi skal gjøre hva vi kan for å tilby en sending som virkelig er til nytte i den forstand at den gir virkelig nytte for alle som har en hånd med i det offentliges anskaffelser. Her er ingen store ord og programerklæringer, bare erfaring fra praksis og verdifulle råd fra advokater som er blant landets fremste på området.

Her er programmet:

  • Christian Bjørtuft Ellingsen & Anders Thue fra Advokatfirmaet Simonsen Vogt Wiig:

FOSENLINJEN – SISTE ORD ER IKKE SAGT!
Fosenlinjen-saken er fortsatt av stor interesse ifølge lesertallene hos nettavisen Anbud365. Høyesteretts fastleggelse av erstatningsvilkårene reiser flere interessante spørsmål. I dette foredraget ser vi på hvordan dommen er mottatt, og gir en oppdatering på hva den vil kunne bety fremover.

  • Espen I. Bakken & Frida May Behrens, Advokatfirmaet Arntzen de Besche:

RAMMEAVTALER
Rammeavtaler er gjenstand for stadig tilbakevendende rettslige problemstillinger av ulik karakter – alt fra avrop og avropsmekanismer under rammeavtalen og rammeavtalens varighet, til tolkning av rammeavtalen, herunder spørsmål om eksklusivitet og lojalitet under rammeavtalen. I lys av EU-domstolens avgjørelse i sak C-216/17 ATE Markas har særlig betydningen av oppdragsgivers estimater blitt aktualisert; kan rammeavtaler brukes opp, og hvordan skal oppdragsgiver forholde seg til at estimater anses som bindende? Få svar på høyaktuelle problemstillinger knyttet til bruk av rammeavtaler.

  • Marie Braadland & Lene Moe Blom, Advokatfirmaet Grette:

RÅDGIVERHABILITET I OFFENTLIGE ANSKAFFELSER
Når offentlige oppdragsgivere benytter rådgiver under forarbeidet til en konkurranse, og den samme rådgiveren deltar i selve konkurransen, kan det bli stilt spørsmål om habilitet, herunder mulig konkurransefordel. Når er det greit at ett og samme firma både bidrar som rådgiver og deltar som leverandør, og når er det ikke? Få en praktisk gjennomgang av rådgiverhabilitet.

  • Alf Amund Gulsvik & Hanne Zimmer, Advokatfirmaet Wikborg Rein:

BRUK AV UNDERLEVERANDØRER
Hva bør oppdragsgiver tenke på i konkurransegrunnlaget for å sikre fleksibilitet/innskrenke uønsket bruk av underleverandører? Hvordan er reglene for å støtte seg på underleverandører i kvalifikasjonsfasen? Hva er konsekvensen av å støtte seg på underleverandører for å oppfylle kvalifikasjonskrav, evaluering av tilbud med underleverandører og adgangen til å gjøre endringer i kontraktsperioden? Lær korrekt bruk av underleverandører, i alle faser av anskaffelsen.

  • Benny Rytter-Johansen, Strategisk innkjøper, Ruter:

DYNAMISK INNKJØPSORDNING
Klagene over hvor vanskelig det er for SMB og gründere å komme med i konkurranser er mange, men ikke hos Ruter. Her brukes dynamiske anskaffelser som er en enkel ordning hvor kvalifikasjonskravene, stort sett, består av skatte- og firmaattest. Viktige stikkord er standardisering, gjenkjennbarhet og kortfattet oppdragstekst. Resultatet er effektive og ressursbesparende anskaffelser. Hør mer om dynamisk innkjøpsordning og inkludering av SMB i offentlige anskaffelser.

  • Juni Skjold Lexau, rådgiver miljø- og samfunnsansvar, Innkjøp konsern, Bergen kommune:

MENNESKERETTIGHETER I LEVERANDØRKJEDEN
Bergen kommune stiller krav om etterlevelse av grunnleggende menneskerettigheter og ILOs kjernekonvensjoner i offentlige anskaffelser, og har i den anledning gjennomført en kartlegging av leverandørkjedene på elbil-batterier. Produksjon av batterier innebærer svært høy risiko for brudd på menneskerettigheter, og kommunen har vedtatt minst tre revisjoner eller fabrikkbesøk i løpet av en fireårsperiode på sine kontrakter. Kommunen har nå fått viktig informasjon om den komplekse leverandørkjeden på batteripakken av elbilene og vil fortelle hvordan informasjon fra kartleggingen vil anvendes i kontraktene framover. Få nyttige tips til hvordan deres anskaffelser kan bidra til bedre menneskerettigheter og etiske innkjøpsprosesser.

Meld deg på her! Påmeldingsavgiften er NOK2000.

Bli den første til å kommentere på "Anbud365-dagen 3. juni: Et tettpakket, høyaktuelt program for solid kompetanseløft"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.