Fire tiltak skal sikre fremdriften for å modernisere og effektivisere forsvarsektoren – tre av disse handler om anskaffelser: Inngå og etablere flest mulig rammeavtaler i forsvarssektoren, innføre kategoristyring av driftsanskaffelser i Forsvarsbygg og se på organisering av driftsanskaffelsesmiljøet i sektoren. Et nyopprettet programkontor står bak tiltakene.
Mot slutten av 2020 ble det etablert et etatsjefmøte mellom Forsvaret, Forsvarsbygg, Forsvarsmateriell, Forsvarets forskningsinstitutt og Nasjonal sikkerhetsmyndighet. Forsvarssjefen leder etatsjefsmøtet. Etatene samarbeider innen investering, IKT, modernisering og effektivisering for å nå målene i langtidsplanen for 2021–2024.
På det første møtet diskuterte etatsjefene etableringen av programkontoret for modernisering og effektivisering i forsvarssektoren og status til et prosjekt som skal forbedre sektorens investeringsvirksomhet. Programkontoret ledes av brigader Henry Lindbak.
Tiltakene
- Organisering av driftsanskaffelsesmiljøet i sektoren. En utredning skal kartlegge om en felles driftsanskaffelsesfunksjon vil gi økonomiske effekter og kvalitetseffekter, inklusive årsverksgevinster, bedre og kostnadsbesparende rammeavtaler og økt kvalitet gjennom styrket kompetansemiljø i sektoren. Økonomiavdelingen i Forsvarsstaben har ansvaret for denne utredningen som skal fremlegges innen utgangen av 2021.
- Inngå og etablere flest mulig rammeavtaler for forsvarssektoren. Dette er en utvidelse av det vellykkede arbeidet som Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) strategiske anskaffelser har gjort med å optimalisere driftsanskaffelser. FLO har ansvaret for dette.
- Innføre kategoristyring av driftsanskaffelser i Forsvarsbygg. Som del av dette skal Forsvarsbygg også etablere flest mulig rammeavtaler i porteføljen for eiendom, bygg og anlegg (EBA). Forsvarsbygg har ansvaret for dette.
Det fjerde tiltaket som ble vedtak, gikk ut på å øke bruken av såkalt digital arbeidsplass og øke digital kompetanse i forsvarssektoren. Med digital arbeidsplass menes at mesteparten av arbeidet og kommunikasjonen for sektorens ansatte skjer ved bruk av digitale verktøy. HR-avdelingen i Forsvarsstaben har ansvaret for en utredning om dette. Den skal legges frem i mai 2021.
Bli den første til å kommentere på "Anskaffelses-grep skal sikre fremdrift i effektivisering av forsvarssektoren"