Et «barn» av avviklingen av Viken fylkeskommune – samarbeidet om anskaffelser mellom Buskerud, Østfold og Akershus- sprekker. Akershus fylkeskommune trekker seg ut. Det fremgår av et enstemmig vedtak i fylkesrådet i Akershus nylig. Bakgrunnen er en evalueringsrapport som, ifølge fylkesrådet, ikke klarer å sannsynliggjøre at organiseringen som kommunalt oppgavefellesskap er den mest hensiktsmessige modellen for fylkeskommunene.
Fylkesrådets beslutning er at Akershus fylkeskommune trer ut av avtalen om ANSKA. Fylkeskommunen skal sikres tilstrekkelig anskaffelsesfaglig kompetanse også ved en uttreden, heter det. Fylkesrådet anmoder om at ANSKA ikke inngår rammeavtaler som forplikter Akershus fylkeskommune frem til endelig behandling i fylkestinget. I de tilfellene hvor det likevel er nødvendig å inngå rammeavtaler hvor Akershus er involvert, skal dette forankres hos fylkesråd for finans og organisasjon.
Evaluering av oppgavefellesskap
Neste fylkestingsmøte i Akershus er berammet til 11. og 12. desember. Ettersom vedtaket i fylkesrådet er enstemmig, skal det mye til om fylkestinget gjøre et annet vedtak.
I forbindelse med avviklingen av Viken fylkeskommune ble det etablert flere kommunale oppgavefellesskap mellom Akershus, Buskerud og Østfold, deriblant Anskaffelser i Akershus, Buskerud og Østfold (ANSKA). Disse ble organisert for å ivareta, samarbeid innen ulike fagområder, med vertsfylker fordelt etter område, fremgår det av saksdokumentene.
Det er nå blitt gjennomført en evaluering av oppgavefelleskapet. ANSKA gir nå grunnlag for å gjøre videre vurderinger av organiseringen av ANSKA som et oppgavefelleskap. Evalueringen viser ANSKA har etablert et solid fundament med høy aktivitet, og har inngått ca 140 kontrakter og behandlet rundt 1000 anskaffelsessaker. Den peker på gevinster som styrket markedsposisjon, økt avtalelojalitet og mer profesjonell praksis.
Utfordringer
Samtidig, heter det i saksdokumentene, fremheves det at effektene i hovedsak er synlige på systemnivå, og i mindre grad lokalt. ANSKA har integrert viktige samfunnshensyn som klima, miljø og seriøsitet i anskaffelsesprosessene, og besitter høy kompetanse på dette området.
Likevel, fremholdes det, er det utfordringer knyttet til uklar rollefordeling, særlig innen eiendom og samferdsel. Samhandlingen beskrives som fragmentert, med sene behovsavklaringer og bestillinger. Innholdet i tjenesteavtalene og ANSKAs kompetanse er lite kjent i organisasjonen, og det finnes i dag ingen fungerende arena for strategiske diskusjoner om anskaffelser. Og:
Klarer ikke sannsynliggjøre
– Rapporten gir en bred fremstilling av ANSKAs arbeid, men klarer ikke å sannsynliggjøre at organiseringen som kommunalt oppgavefellesskap er den mest hensiktsmessige modellen for fylkeskommunene. Flere av de alvorlige utfordringene – særlig innen eiendom og samferdsel – adresseres ikke tilstrekkelig i anbefalingene. Det mangler dokumentasjon, strategiske vurderinger og sammenligning med alternative organiseringer. Det er også utfordrende å identifisere og beregne konkrete stordriftsfordeler og gevinster ved samarbeidet.
Internt i Akershus fylkeskommune varierer bruken og effekten av ANSKA betydelig mellom virksomhetsområdene.




Bli den første til å kommentere på "Anskaffelsessamarbeidet mellom Akershus, Østfold og Buskerud sprekker"