Innkjøpere i offentlige virksomheter har et potensial for å få bedre innsikt i virksomhetens helhetlige behov for kjøp av konsulenttjenester. Å ha god innsikt her er avgjørende for å sikre effektiv bruk av konsulenttjenester, skriver DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) i sine kommentarer til årets anskaffelsesundersøkelse. Av resultatene fremgår det at bare litt over hver tredje innkjøpsenhet opplever å ha god eller svært god innsikt i konsulentkjøp-behovet. Og snaut hver femte virksomhet mener innkjøpsenhetene har hatt en hånd med i utarbeidelsen av planer for slike kjøp.
Konsulenttjenester og andre tjenester er den innkjøpskategorien i undersøkelsen flest oppgir enten å være involvert i eller ha ansvar for. Det er 49% som oppgir å være ansvarshavende, mens 43% oppgir å fungere som innkjøpsfaglig støtte. At innkjøpsenheten er involvert i utarbeidelse av sourcingsstrategi for kjøp av konsulenter, og har innsikt i virksomhetenes helhetlige behov for konsulenttjenester, gjør det enklere å prioritere, planlegge og sikre effektiv bruk av ressurser.
Sourcingsstrategi
En sourcingstrategi er en plan for hvordan et selskap skal skaffe seg de varene eller tjenestene det trenger for å drive virksomheten sin. Det innebærer å avgjøre hvilke leverandører man skal bruke, hvilke produkter eller tjenester man skal kjøpe inn og hvordan man skal forhandle og administrere avtalene.
Bare 18% av virksomhetene i undersøkelsen opplever at innkjøpsenhetene i stor eller svært stor grad har vært involvert i utarbeidelse av virksomhetens sourcingsstrategi. Ser man bare på de som har ansvar for kategorien, er andelen noe større, med 26%.
Relativ lav involvering
Svarfordelingen forteller at det er en relativ stor andel som svarte at de ikke vet om innkjøpsenheten har vært involvert – opptil 33% når det gjelder fylkeskommunene. Innkjøpsenhetene som er ansvarshavende synes i større grad å være involvert, men graden av involvering ser ut til å være relativt lav for flere av virksomhetstypene. Best score i undersøkelsen har offentlige foretak og selskaper med 36%.
34% av innkjøpsenhetene opplever at de har god eller svært god innsikt i virksomhetens helhetlige behov for kjøp av konsulenttjenester. I svarene fordelt på virksomhetstypene utmerker offentlige foretak og selskaper seg, med 51% som har svart at de har god innsikt. Når det gjelder innkjøpsvolum, er det de små virksomhetene som skiller seg ut. Her oppgir 47% å ha god innsikt.
Bedre innsikt
Virksomhetene som i større grad har vært involvert i utarbeidelse av sourcingstrategien opplyser om bedre innsikt i det helhetlige behovet for kjøp av konsulenttjenester, hhv 76% «i stor grad» og 94% i «svært stor grad».
I undersøkelsen har DFØ også vært interessert i kjøp av konsulenttjenester til drift og utvikling av IKT. Over 50% svarer at de er uenig i/verken enig eller uenig i påstanden «Virksomheten har ikke lyktes i å rekruttere eller beholde relevante ressurser». 23% har for øvrig svart vet ikke om denne påstanden.
Bli den første til å kommentere på "Anskaffelsesundersøkelsen (XII): Avgjørende med bedre innsikt i konsulentkjøp-behov"