Anskaffelsesutvalgets 2. delutredning: KS dundrer løs mot departementet

Anbud365: Anskaffelsesutvalgets 2. delutredning KS dundrer løs mot departementetI sitt høringssvar lister KS opp 12 overordnede innspill til Anskaffelsesutvalgets utredning nr. 2 (NOU 2024:9). På bildet Tor Allstrin, områdedirektør Advokatene (foto: Johnny Syversen).

Skriv ut artikkelen

KS er i sin høringsuttalelse til Anskaffelsesutvalgets delutredning nr 2 ikke nådig mot Nærings- og fiskeridepartementets (NFD) håndtering:

  • Anskaffelsesutvalget fikk for kort tid på seg
  • Utvalgets forslag på flere punkter ikke godt nok utredet
  • Høringsfristen umuliggjør tilstrekkelig demokratisk og politisk behandling
  • Utredningsinstruksen ikke fulgt
  • Skal det gjøres noe med håndhevingssystemet, kreves nærmere vurderinger og eventuelle utredninger og høringer

Kritikken er så sterk at den bringer tanken hen på ordtaket «hastverk er lastverk», noe som er sterk kost fra en så mektig samfunnsaktør som organisasjonen for norske kommuner og fylkeskommuner.

I sitt høringssvar bemerker KS at de er kritiske til at Anskaffelsesutvalget har fått svært begrenset tid til disposisjon når man ser det i sammenheng med det meget omfattende mandatet og komplekse rettslige vurderinger med potensielt store konsekvenser for deres medlemmer.

Kort høringsfrist

Det stopper imidlertid ikke der. KS er også kritiske til den korte høringsfristen som er satt. – Vi viser til at KS har bedt om utsatt høringsfrist på vegne av våre medlemmer, uten at forespurt frist ble innvilget. Høringsfristen umuliggjør en tilstrekkelig demokratisk og politisk behandling i kommunesektoren, skriver kommunenes interesseorganisasjon.

Utredningsinstruksen

Og, det kommer mer: – Det er eksplisitt uttalt i mandatet at utredningen skal bygge på Utredningsinstruksen, herunder Utredningsinstruksens seks spørsmål, skriver KS. Flere av endringene fra utvalget går utover det som direkte følger av mandatet. Vi mener at utvalgets

forslag til endringer på flere punkter ikke er godt nok utredet. Vi savner en nærmere redegjørelse for konsekvensene av forslagene, herunder en nærmere vurdering av hva som er en forsvarlig håndhevelse sett opp mot hovedformålet om effektiv bruk av samfunnets ressurser og oppdragsgiverens behov for å inngå kontrakt.

Endring av håndhevingssystemet

KS fremholder at dersom NFD ønsker å gå videre med forslaget om å endre håndhevingsregimet, bør det foretas nærmere vurderinger og eventuelle utredninger og høringer om dette. Dersom forslag til prekontraktuell håndhevelse ved klage til Klagenemnda for offentlige anskaffelser (KOFA) skal gjennomføres, mener KS det er avgjørende at reglene KOFAs saksbehandling endres og at KOFA tilføres nødvendige og tilstrekkelige ressurser. – Dette for å ivareta rettssikkerheten og for å unngå store forsinkelser i kontraktsinngåelsen i offentlige anskaffelsesprosesser, fremhever KS.

12 hovedpunkter i KS-høringssvaret

I sitt høringssvar lister KS opp 12 overordnede innspill til Anskaffelsesutvalgets utredning nr. 2 (NOU 2024:9):

  • Vi støtter utvalgets vurdering av reglene om lokale og regionale leverandører.
  • Vi støtter utvalgets vurdering av reglene om sikkerhet og beredskap.
  • Vi støtter utvalgets vurdering om åpenhet om eierskap og skatt.
  • Vi mener det er mulig og innenfor EØS-retten å endre reglene for utmåling av erstatning uten å foreta endringer i håndhevelsessystemet for øvrig.
  • Vi er i utgangspunktet positive til økt prekontraktuell håndheving for anskaffelser over EØS-terskelverdi, slik utvalget foreslår. For å oppnå effektiv og betryggende prekontraktuell håndheving, er det av avgjørende betydning at håndhevingsorganet tilføres nødvendige ressurser og at reglene for saksbehandlingen styrkes, se punkt 4.2.
  • Vi støtter ikke flertallets forslag til å innføre en plikt til å si opp kontrakter ved ulovlig tildelinger.
  • Vi er positive til at Konkurransetilsynet gis kompetanse til å føre tilsyn med ulovlig direkte anskaffelser.
  • Vi støtter ikke flertallets forslag om å utvide adgangen til å benytte midlertidig forføyning etter kontrakten er inngått.
  • Vi støtter mindretallet Dankertsen Hennyngs forslag til forenklet håndheving av anskaffelser under EØS-terskelverdi.
  • Vi støtter forslaget om at erstatningsgrunnlag for hhv positiv og negativ kontraktsinteresse lovreguleres for anskaffelser over EØS-verdi.
  • Vi støtter mindretallet Breiland og Dankertsen Hennyngs forslag til regulering av erstatningsutmåling over EØS-terskelverdi.
  • Vi støtter mindretallets Breiland og Dankertsen Hennyngs forslag om regulering av erstatning under EØS-terskelverdi.

PS: I tre av punktene viser KS til mindretall. Nærmere om disse finner du i høringssvaret eller i utvalgets utredning nr. 2.

Bli den første til å kommentere på "Anskaffelsesutvalgets 2. delutredning: KS dundrer løs mot departementet"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.